New Yorks kollektivtrafikföretag Metropolitan Transportation Authority beslutade nyligen att köpa stadens anrika järnvägsstation Grand Central Terminal och delar av Hudsons och Harlems pendeltågslinjer, vilket beskrivs av medierna som en "historisk utmaning" när det gäller ägandet av infrastruktur i New York.
Förvärven, värderade till 35 miljoner dollar, godkändes i samband med MTA-finansutskottets möte i mitten av november.
MTAs dotterbolag Metro-North Railroad-köper tillgångarna från Midtown Trackage Ventures, ett privat holdingbolag som hade anskaffat dem i början av 2000-talet.
MTA kommer nu att äga 122 kilometer av Hudson Line från endstationen vid GCT till en punkt 3,5 kilometer norr om staden Poughkeepsie´s järnvägsstation, där infrastrukturen ägs av CSX Transportation och järnvägsoperatören Amtrak.
På Harlem-linjen äger MTA nu sträckan mellan New York och Dover Plains, som är den nordligaste förlängningen på 8 kilometer mellan Dover Plains och Wassaic-stationen som MTA förvärvade 1990 när nordgående pendeltågstrafiken förlängdes.
För närvarande har Grand Central Terminal, som är en av världens mest kända stationer och en av de mest populära sevärdheterna i New York, hand om staden nordgående pendeltågstrafik.
Stationen byggdes av New York Central Railroad och öppnades den 2 februari 1913. Hudson och Harlem-linjerna byggde NYCR redan på 1800-talet.