Nigeria planerar järnväg norrut till Niger

Nigerianska järnvägsstationen Oshodi. Foto: Wikimedia, kredit: Olusola D, Ayibiowu

Parallellt med ett stort antal projekt som går ut på att ersätta gradvis landets gamla banavsnitt på 1067 mm spårvidd med nya sträckor med 1 435 mm spårvidd, har Nigerias regering presenterat planer för en linje som går norrut till grannlandet Niger.

Den 248 kilometer långa järnvägssträckan från Kano till Maradi skulle också gynna Nigerias norra provinser Jigawa och Katsina, där linjen skulle dras genom städerna Dutse, Kazaure, Daura och Katsina innan linjen passerar gränsen nära Jibia.

Nigerias transportminister Rotimi Amaechi berättade nyligen att linjen håller på att utvecklas av de två regeringarna gemensamt.

- Det här är en del av våra ansträngningar att främja regional integration och handel mellan våra två nationer, tillade Amaechi.

Han förklarade att regeringen hoppades att en järnvägslänk från det geografiskt isolerade Niger till Nigerianska hamnar skulle bidra till att omdirigera exporten som för närvarande måste transporteras via konkurrerande djuphavshamnar i Benin, Togo och Ghana.

Den nya järnvägen skulle också kunna betjäna ett nytt oljeraffinaderi som ska byggas i Maradi enligt ett avtal som undertecknades mellan Nigerias minister för petroleumsresurser Ibe Kachikwu och Nigers energiminister Foumakoye Gado tidigare i år.

Enligt denna överenskommelse skulle Nigeria kunna hjälpa till med byggandet av en olje-pipeline, som sedan ansluts till ett raffinaderi på Nigers snabbt utvecklande oljefält.

Amaechi hoppades också att ett pågående nytt 156 kilometer långt järnvägsprojekt mellan Lagos och Ibadan blir färdigt i slutet av detta år.

Diskussioner pågår idag med Kinas EximBank om ett lån på 8 miljarder dollar som ska finansiera resten av järnvägen från Ibadan till Kano.  

Nigerianerna skulle gärna vilja bygga sträckan två-spårig, men de kinesiska projektörerna anser att den tidigare planen med enkelspår, vars kostnadsramar ligger på 6 miljarder dollar, måste bibehållas.