EU uppmärksammar Göteborgsföretag för kvalitetshöjande insatser inom kollektivtrafiken

I tjugo år har Thomas Planhage med JETAS Quality Systems utvecklat Jetasmetoden, ett papperslöst ärendehanteringssystem för företag med många anställda ute på fältet. Det hela startade med syfte att skapa en kvalitetssäkring av service- och underhållsarbete i fastigheter. På senare tid har JETAS i samarbete med Skånetrafiken och Hallandstrafiken utvecklat en version som används inom kollektivtrafiken för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och tågstationer.

 

Prisbelönt utveckling

Målet var att utveckla funktioner som gör nytta inom kollektivtrafiken så som ruttoptimering, analys av skadegörelse, hantering av tillfälliga trafikomläggningar och felanmälningar med automatiska polisrapporter. Detta blev en fullträff som uppskattas av driftspersonal, passagerare och EU.

Europeiska Kommissionen tilldelade i år JETAS Quality Systems utmärkelsen Seal of Excellence med följande motivering ”A Smart Maintanance Management System for Public Transportation Infrastructure.”
I och med JETAS framgång har Vinnova beslutat att bidra med en halv miljon för att främja bolagets vidare europasatsning.

”Vi är så klart otroligt stolta och glada över denna utmärkelse som kommer att öppna nya dörrar och vägar för oss ut i Europa.”  Säger Thomas Planhage, VD på JETAS Quality Systems med huvudkontor i Göteborg.

 

Mer information

Thomas Planhage, mobil 0709 56 56 00

www.jetas.se

 

Referens länkar:
EU kommissionens Seal of Excellence

Artikel på JETAS.se

Video som beskriver JETASMETODEN