DB investerar en miljard euro och köper 18 nya ICE 4-tåg

Deutsche Bahns ICE-4 i tyska huvudstaden Berlins centralstation. Foto: Wikimedia, kredit: Andre_de

Tyska järnvägsoperatören Deutsche Bahn (DB) meddelade den 27 september att den investerar mer än en miljard euro i sin ICE-flotta med höghastighetsprofil.

Investeringen är en del av ett inköp av ytterligare 18 sju-vagnars ICE 4-tåg och 50 intermediära 2-klassvagnar för att komplettera hälften av de 100 stycken 12-vagnars ICE 4-tåg, som just nu håller på att tillverkas av Siemens.

DB bekräftade i augusti, enligt järnvägstidskriften IRJ, att företaget planerade att beställa ytterligare 412 ICE -4 höghastighetståg genom en alternativ option i det ursprungliga kontraktet från 2011, som gäller fortfarande.

Antalet passagerare som använder DB:s ICE-tjänster har ökat kontinuerligt under de senaste tre åren till 142 miljoner år 2017 och DB anser sig kunna sätta ett nytt passagerarrekord för år 2018.

DB säger att företaget har förstärkt avsevärt sin långdistansoffensiv som lanserades 2015 med ytterligare tåg och vagnar och nu planerar man att locka ännu fler passagerare till järnvägen.

ICE 4 kan förlängas till 13 vagnar, som vid 375 meter kommer att bli det längsta tåget i DB-flottan. Antalet platser kommer att utökas från 830 till 918 - cirka fem gånger mer än i ett genomsnittligt flygplan för kortare flygningar och cirka 15 gånger mer än i en långfärdsbuss.

13-vagnståget kommer att användas för att öka kapaciteten på sträckor som redan kännetecknas av hög efterfrågan med stigande tendens.

- Med dessa ytterligare investeringar gör vi resandet på järnvägen ännu mer attraktivt, säger DB:s VD, Richard Lutz.

- För våra långväga passagerare innebär det mer utrymme, mer komfort och ett bredare utbud. Järnvägen är och förblir nyckeln till en lyckad trafikomvandling.