Nya räls med hög fasthållighet på Innotrans

Arkivbild

Stålföretaget Evra har verksamhet i Ryssland, USA, Canada, Tjeckien, Italien och Kazakstan. På Innotrans i Berlin introducerar man räls med högfasthållighet som riktar sig mot järnvägssträckningar med tung trafik över långa sträckor. Rälsen kommer att vara en av huvudnumren i Evraz närvaro vid InnoTrans 2018.

Rälsen erbjöds marknaden på förra året påstås att ha en slitstyrka på upp till 25 procent högre än standardräls. Enligt de första testerna har förbättrad prestanda också redovisat viktiga parametrar så som utmattningsstyrka, uthållighetsgränser och utmattning.

Företaget säger att denna prestationsnivå har uppnåtts delvis genom att optimera styrka gentemot plasticitet. Evraz har förändrat järnvägsstålets kemiska sammansättning, hittade ett optimalt värmebehandlingsläge och ändrade temperaturen och hastigheten på produktionsprocessen.

Järnvägsskenorna är avsedda för tunga dragfordon och andra hårda driftskrav, inklusive snäva kurvor med en radie på mindre än 650 meter. Enligt de ryska järnvägarna kan 22 000 spårkilometer vara framtiden för  dessa premiumskenor och den nationella järnvägen kommer att arbeta med Evraz för att slutföra certifieringsprocessen innan de erbjuds för export.