Kinesisk investering gör resan Stockholm - Oslo på tre timmar

Höghastighetståg mellan Stockholm och Oslo på tre timmar. Foto: Pixabay

Kontroversiell järnvägsutbyggnad ifrågasatt

Varje år flyger 1, 4 miljoner passagerare mellan Oslo och Stockholm och kan man flytta över de resenärerna till tåg är mycket vunnet. Men bygget blir dyrt, minst 170 miljarder kronor. Kinesiska bolag tar över En kinesisk delegation har redan varit i Norge för att diskutera finansiering. Delegationsledaren Huang Xin sa till norska Dagavisen att man gärna vill bidra med pengar, arbetskraft och kompetens. Det rapporterar Aftonbladet. Till sommaren ska regeringarna i Sverige och Norge få förslag presenterade för sig om hur höghastighetsbanan kan finansieras och byggas.

– Vår modell för att få till stånd denna järnväg kan absolut bli helt ny för Sverige. Men vi arbetar inte bara med en modell, just nu tar vi fram ett antal helt nya modeller för finansiering och ägande, har Oslo-Stockholm 2.55 AB:s vd Jonas Karlsson sagt till Nerikes Allehanda.

Nu får den svenska staten billiga lån för den sortens framtidsinvestering en höghastighetsbana är. Och därför borde man bygga en ny järnväg till Oslo också. Alternativet till ett Kinafinansierat snabbtåg till Norge är inte att låta bli att bygga. Vi måste ha ny järnväg och vi måste underhålla den som redan finns. Annars kommer flyg och bil fortsätta att vinna mark.