MTR Express: ”SJ är rädda för vår konkurrens”

MTR Express vd Mats Johannesson. Foto: Oskar Westöö

”Att komma in på bokningssajten SJ.se är den största utmaningen just nu”, det säger MTR Express nytillträdde vd Mats Johannesson, i en intervju i podcasten ”Framgångspodden”. 

– Bokningssajten byggdes upp under en monopolperiod, det är dit de flesta går för att söka tågbiljetter. Men har släppt in alla andra tågbolag och bussbolag, men vi som enda tågbolag blir inte insläppta och, det är klart, det är ett hedersbetyg för det innebär att man fruktar konkurrensen från oss, men det är också någonting som drabbar kunderna, säger Mats Johannesson.

På frågan vad som är MTR Express fokus just nu svarar Mats Johannesson att det är att nå fler affärsresenärer.
– Vi har varit väldigt duktiga på att bygga en allmän kännedom, och vi har blivit väldigt väl mottagna på marknaden, och vi ser en stark tillväxt också på affärsresenärssidan – första halvåret i år hade 50 procent fler affärsresenärer än året innan – men vi har definitivt potential att växa ytterligare bland dem.

Hur ska man då få ännu fler affärsresenärer?
MTR Express vd pekar på vikten av att ha många avgångar och att ytterligare minska restiderna.
– Vi har sedan i december förra året kapat restiden med 12 minuter på sträckan Göteborg-Stockholm och vi går upp till 110 avgångar i veckan nu.

När öppnar MTR Express sin nästa linje? undrar Framgångspodden.
– Det är en av de vanligaste frågorna man får när man träffar folk, säger Mats Johannesson.
– Svaret är att vi först ska vässa vårt erbjudande lite till på den sträcka vi kör nu och få upp resenärsantalet ytterligare.