Spårväxelkunskap från Vossloh

I samband med Elmia Nordic Rail släppte Vossloh ”Växelboken”. Foto: Kasper Dudzik

Problemen i den svenska järnvägen lär öka med en tilltagande trafik. För att understödja en omställning till en effektivare järnväg släpper företaget Vossloh nu ”Växelboken” – en bok för den som vill öka sin förståelse för hur spårväxlar är uppbyggda och fungerar.

Den klimatsmarta järnvägen är en viktig del av ett samhälle där urbaniseringen och klimatförändringen förväntas gå fortare än någonsin. Det talar för att järnvägsutbyggnaden kommer att öka kraftigt de närmsta decennierna. Men med en ökande trafik riskerar även problemen i den svenska järnvägen att öka.

– Spårtekniken i sig är idag välutvecklad. För att komma till rätta med problemen i järnvägen, och samtidigt klara av en ökande trafik, så krävs det att vi istället utvecklar processerna för hur vi arbetar med järnvägen. Och för det krävs det att vi utmanar dagens strukturer och affärsmodeller, säger Bertrand Gryspeert, vd för Vossloh Nordic Switch Systems.

Det gäller bland annat tiden det tar att underhålla järnvägen och installera nya komponenter. I Schweiz byter man exempelvis växlar under fyra timmar långa arbetspass, medan det i Sverige avsätts upp till ett dygn åt samma ändamål.

– För att vi ska lyckas med det även i Sverige så behövs nytänkande, samverkan och kunskapsutbyte. Målet med Växelboken är det sistnämnda, att dela med sig av kunskap. Den är ett litet bidrag till järnvägshistorien och kan förhoppningsvis underlätta omställningen till en effektivare järnväg.

Växelboken är lämplig för alla de ingenjörer, entreprenörer, projektörer och andra som på olika sätt arbetar med järn- och spårväg. Boken kan läsas från pärm till pärm för den som vill förkovra sig. Men den innehåller även en begreppslista, lathundar och tabeller för den som behöver ett hjälpmedel till att beställa spårväxlar.

Om Vossloh:
Vossloh är ett av världens samt Nordens ledande företag inom spårväxlar och spårteknik.