Anläggningsmaskiner får både väg och järnväg

Pekka Grimbäck, representant för Volvo Construction Equipment/ Swecon, demonstrerar EWR150E. Foto: Christer Wiik
EWR150E. Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Under Elmias transportmässor, Nordic Rail, Future Transport och Nordic Road passade Volvo Construction Equipment tillsammans med återförsäljaren Swecon att demonstrera några av branschens nyheter inom anläggningsmaskiner. Bl.a. så fanns hjulgrävaren EWR150E på plats, vilken enligt Volvo ska överbrygga gapet mellan maskiner i 14 tons- och 16-tonsklassen. I grunden är denna grävmaskin primärt avsedd för att arbeta på väg och i terräng men har anpassats för att även kunna arbeta på räls.

EWR150E är en Kategori 9B maskin dvs. maskinen åker upplyft och driver på rälshjulen med hjälp av de vanliga gummihjulen. En rälsaxel är pendlande vid transport, låst vid grävarbete och den andra är en stel rälsaxel försedd med paralellfört mekaniskt BM-fäste. Maskinen kan köras I två lägen, “high rail” och “low rail”. Vid grävarbete står ”Low Rail” för bättre stabilitet speciellt vid lutande räls. De bakre rälshjulen är försedda med negativ parkeringsbroms. Det sitter även monterade fjädercylindrar som kan demonteras vid nödbogsering. På bakre rälskassetten monteras tiltbart BM-fäste med mekaniskt lås, så nära rälshjul som möjligt.

Tack vare den nya utformningen går det att dra fördel av den korta svängradien med bättre lyftkapacitet jämfört med en konventionell grävmaskin i denna klass, utan att behöva offra räckvidd, lyft- och grävkapacitet.