CWIEME-mässan startade med svenska utställare och Hyperloop

På mässan presenterades nederländska Delft universitetets Hyperloop- prototyp SpaceX, som i våras vann prissumman 25 000 dollar i en tävling i Kalifornien om bästa design och prestanda.  (Foto: Markku Björkman)
Under CWIEME -mässan berättade teamchefen för amerikanska MIT-universitetet, Max Opgendorf, om deras Hyperloop-version, som hamnade på andra platsen i tävlingen. Men utvecklandet av konceptet kommer enligt honom att fortsätta med oförminskad takt. Det ordnas även nästa år en global tävling om Hyperloop. Foto: Markku Björkman
Amerikanska MIT- universitetets Hyperloop- modell, som tog andra platsen. Man räknar med att ytterligare Hyperloop- prototyper kommer att byggas även i år. Foto: MIT
Bland utställare på årets CWIEME fanns även svenska Sura Magnets. VD Tommy Andersson berättade om att hans företag har specialiserat sig bland annat på olika plastbundna magneter i sensorsystem. Foto: Markku Björkman

Världsledande CWIEME - mässan inom magnetiska system, spolarlindning, elektriska motorer och tekniker inom tillverkning öppnade sina portar den 20 juni. Ett tiotal svenska företag ställer ut på mässan, som pågår mellan 20-22 juni på Messe Berlin i Tyskland.

Ett speciellt intressant ”magnetiskt” inslag på mässan och framför allt på konferensen skedde i samband med presentationen av magnetbanan Hyperloops aktuella utvecklingsläge.

Magneten har fått en betydande roll inom grön energi; till exempel innehåller de flesta generatorer i vindkraftverk tonvis av Neodymmagneter. I takt med nya reglementen vad gäller hög energieffektivitet kommer magneterna ofta till användning, till skillnad från äldre teknik.

Neodymmagneten är överlägsen för industriapplikationer med krav på hög verkningsgrad och tillämpningarna ökar. 

Man kan därför kalla det som presenteras i Berlin för en ”värld av elektrisk design och tillverkning”. Mässans tekniska program utforskar de utmaningar som påverkar företagen och den bredare elindustrin.

Bland deltagande svenska företag kan Sura Magnets nämnas. VD:n Tommy Andersson.

- Vårt företag har funnits väldigt länge och vi har tillverkat magneter i 60 år. De senaste 30 åren har vi utvecklat formsprutade magneter för en mängd olika applikationer. Bland annat för vindkraftverk. Vårt mål är att vara marknadsledande, att alltid vara i framkant av utvecklingen och att alltid hjälpa våra kunder att förbättra sina produkter. Vi är en välkänd leverantör till kunder i hela världen och i Skandinavien är vi den största leverantören av plastbundna magneter, säger Tommy Andersson.

Enligt Andersson har hans företag specialiserat sig bland annat på olika plastbundna magneter i sensorsystem.

- Till exempel finns våra magneter i en lång rad styrvinkelsensorer. Under årens lopp har vi tillsammans med fordonsindustrikunder tagit fram nya applikationer. Precisionen har ökat, kostnaderna har sänkts, effektiviteten har förbättrats, vi har stor erfarenhet av att utveckla magnetlösningar till fordonsindustrin.

Konkurrens om bästa Hyperloopen

Två prestigefyllda universitet, Delft i Nederländerna och amerikanska MIT, rapporterade på CWIEME-mässan om båda teamens spännande upplevelser när det gäller att utveckla och testa magnetiskt drivna transitfordon för projektet SpaceX Hyperloop.

En tävling som genomfördes nyligen på en testbana i Kalifornien var det Delfts Hyperloop-prototyp som vann prissumman 25 000 dollar.  

Hyperloop är ett koncept för ett framtida färdmedel för människor och varor. Hyperloop ska bestå av rör med mycket lågt lufttryck, nära vakuum, där luftmotståndet blir mycket litet.

I rören färdas kapslar drivna av linjära induktionsmotorer, linjärmotorer. Kapslarna kan rymma människor eller varor.

Enligt tidiga beräkningar ska systemet kunna transportera kapslarna i hastigheter över 1200 km/h. Det var entreprenören Elon Musk som först utvecklade konceptet Hyperloop, men nu utvecklas konceptet bland andra av frivilliga studenter vid universiteten i Delft och MIT i USA. En prototyp byggdes 2016 i Kalifornien och ytterligare prototyper förväntas byggas 2017.

Färdmedlet förväntas transportera varor år 2020 och människor 2021.