Bombardiers tåg har färdats 100 miljoner km i Niedersachsen

Bombardiers tåg utgör regionala kollektivtrafikens ryggrad i Niedersachsen, Tyskland. Sedan delstatens kollektivtrafikföretag LNVG inledde verksamheten år 2003 har tågen där befordrat cirka 340 miljoner passagerare med en tillgänglighetsgrad på 99 procent.

Enligt Bombardier Transportation har LNVG- tågen färdats 100 miljoner kilometer i tjänsten sedan driftstarten 2003. LNVG:s  bestånd består av 37 Bombardier Traxx- lok och 220 dubbeldäckade vagnar typ Bombardier Twindexx . 

Prestationen beror, enligt Bombardier på ett nära samarbete mellan tillverkare, ägare, operatör och underhållsleverantör, som ”därmed har frambringat en ny standard för Tysklands kollektivtrafik”. Tåg- och fordonsbeståndet ägs av LNVG, som bedrivs av metronom Eisenbahngesellschaft och underhålls av Bombardier Transportation och dess partners, Osthannoversche Eisenbahn (OHE) och Eisenbahn und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB). 

- Vi är mycket stolta över denna bedrift som visar att kollektivtrafiken i Tyskland kan vara både pålitlig och ekonomisk. Sedan 2003 har vi haft ett nära samarbete med våra partners för att erbjuda pålitlig rörlighet och hög komfort till befolkningen i Niedersachsen. Fortsatt ökande antal passagerare och 100 miljoner avklarade kilometer bevisar detta på ett övertygande sätt, sade Hans-Joachim Menn, VD för LNVG.

- Traxx-lokomotiven har tvåaxliga, spårvänliga boggier av type Flexifloat (började levereras redan under 1970-talet) och drivmotorer av asynkrontyp (underhållsfria).

- I Sverige används Traxx-loket av åtta operatörer: MTAB (Malmbanan, f d SJ, Hector Rail, CargoNet, Railion (f d DSB), Peterson Rail AB, Rushrail AB, Skandinaviska Jernbanor ochGreen Cargo (f d SJ).