Helsingfors förnyar stadens spårvagnsbestånd

Under de kommande åren tas 40 nya spårvagnar i bruk i Helsingfors. Vagnarna är designade med tanke på stadens topografi.De nya Artic-vagnarna är de första i världen som både har ett lågt golv och ett vridbart underrede. Det gör att framfarten är smidig och tyst.

– Den finska huvudstaden är en utmanande miljö för rälstrafik. Staden är tätt bebyggd och har snäva kurvor och backar. De här vagnarna klarar sig bra just i en sådan omgivning, säger Ville Lehmuskoski, vd för lokaltrafikbolaget HST till Finlands Radio.

Artic har drivlina från tyska Voith GmbH, med åtta elmotorer på vardera 65 kW. Spårvagnen har fyra friroterande drivboggier (med rotation i z-led, "yaw rotation") för att öka framkomlighet och minska slitage i ett spårvagnsnät som det i Helsingfors med snäva kurvradier. Spårvagnen är avsedd för hastigheter upp till 80 km/h och utnyttjar bromsenergin för uppvärmning av vagnarna.

Den första serietillverkade Artic - spårvagnen sattes i trafik i månadsskiftet januari-februari 2016. HST har varit med och designat spårvagnarna och de ska klara sig i nordiska väderförhållanden.

– Det här är världens bästa spårvagn! De är byggda i världens nordligaste spårvagnsfabrik i Otamäki nära Kajana och vi har tagit hänsyn både vinter- och sommarförhållanden, säger Lehmuskoski.

Två spårvagnar av den här modellen har testats sedan 2013. Gensvaret har till största delen varit positiv, men några saker har man ändå tvingats till att uppdatera i de nya vagnarna.

– Till exempel har säten blivit mjukare och belysningen har ett varmare sken, helt enligt passagerarnas önskemål, säger Lehmuskoski till Finlands Radio, YLE. De äldsta vagnarna som är i bruk är nästan 40 år gamla och börjar nå slutet på sin livscykel.