Världsledande tillverkaren av järnvägsteknik, Bombardier Transportation och deras partner Hartasuma tillkännagav nyligen om lanseringen av det senaste Innovia Metro 300- tåget i Asien och Stillahavsområdet.
Det nya tåget börjar trafikera först längs den utvidgade Kelana Jaya Light Rail Transit (LRT) - linjen i Malaysias pulserande metropol Kuala Lumpur.
Det förarlösa Innovia Metro 300 tåget kommer att öka kapaciteten på Kelana Jaya Linjen med 30 procent. Tåget är, säger Bombardier, senaste generations tunnelbanelösning för snabbt växande asiatiska städer.
- Detta nya tåg är det första av 14 Innovia Metro 300 tåg som har beställts av företaget Prasarana i syfte att utöka antalet tåg på Kelana Jaya-linjen. Fordonen kommer att öka järnvägsnätets kapacitet med 30 procent på en gång när de har levererats, säger Jayaram Naidu, chef för försäljning och marknadsföring för Sydostasien hos Bombardier Transportation.
Enligt Naidu kommer Innovia att förbättra framkomligheten avsevärt inom kollektivtrafiken i Kuala Lumpur, i en stad som växer ständigt. Naidus företag stöder därmed regeringens vision om ett integrerat och snabbt masstransportssystem.
Innovia-tågen är designade för förarlös drift och utrustade med framdrivningsteknik modell, Linear Induction Motor (LIM), som gör det möjligt att köra genom extremt snäva kurvor. Tåget, som förorsakar också mindre buller, kännetecknas även av betydligt lägre hjul- och spårslitage. Innova uppnår även lägre energiförbrukning på grund av ett så kallat LIM framdrivningssystem, som, enligt tillverkaren, möjliggör effektiv regenerativ bromsning i form av återanvändning av energi som frigörs vid inbromsning.
Alla Innovia Metro 300 vagnarna är utrustade med inbyggda kamerasystem och LCD-skärmar, som ger adekvat reseinformation. Tågsättets fyra vagnar har breda gångar som tillåter passagerarna att röra sig fritt i hela tåget.