Bombardier på plats i Berlin

Bombardiers monter på Innotrans 2016, var överfylld av internationellt järnvägsfolk. På förgrunden ser vi en modell av Bombardiers höghastighetståg Sefiro. Foto: Markku Björkman
Virtuell presentation av Bombardiers Talent 3 i en av Innotrans mässhallar. Foto: Markku Björkman

Bombardier Transportation är en stor utställare på InnoTrans 2016. I år har Bombardier för första gången inget tåg eller spårvagn på utomhusområdet. Besökarna har dock möjlighet att ta del av Bombardiers kompletta portfölj av innovationer, produkter och tjänster i fascinerande virtuell skepnad inomhus, i en av mässans största montrar. 

I år använder Bombardier ny teknik i form av virtuell verklighet för att visa hur dess breda utbud av lösningar klarar av de utmaningar som städer och samhällen runt om i världen står inför.

Än så länge var det möjligt att se och ”uppleva” Talent 3 och dess interiör genom 3D-glasögonen. Det verkar bli mycket plats för cyklar och rullstolar. Trapporna lyser med sin frånvaro. De skall ersättas med ramper i mittgången. Flera informationstavlor i varje vagn är också en nyhet.Bombardiers nästa generations pendeltåg Talent 3, är vidareutveckling av den omtyckta regionala Talent-familjen. Att bygga på framgångsrika föregångare innebär fortsatt operativ flexibilitet med förbättrad energieffektivitet och ökad underhåll som resultat. Talent 3 tåget är också ett verkligt Europatäckande tåg. Det är utrustat med ETCS och kan därmed skrida över gränserna längs de olika europeiska kraftsystem som det finns en hel del inom kontinentens järnvägsnät. 

Enligt Laurent Troger, VD för Bombardier Transportation, ger Innotrans en möjlighet för hans företag att samarbeta med kunder och bättre förstå deras behov idag. Samma gäller länder och regeringar över hela världen, som står inför utmaningar i form av urbanisering, luftförorening, digitalisering och befolkningstillväxt, särskilt inom tillväxtmarknader.Järnvägen har, enligt Laurent Troger, redan spelat en viktig roll för att lösa dessa frågor, men branschen kan göra mycket mer.

För allra första gången visar Bombardier upp sitt senaste tunnelbaneprojekt Movia Maxx. Det är utformat med tanke på alla snabbt växande städer runt om i världen, Metrotåget Movia Maxx erbjuder maximalt värde, enligt företagets representant på Innotrans, eftersom det är baserat på en enda modul och kan anpassas flexibelt efter de särskilda krav som operatörerna ställer. Standardiseringen mellan TSD och EN standardisering har gjort det möjligt för drift i hela Europa.