Många finesser hos DB:s nya ICE 4

I den inledande fasen har 130 ICE 4-tåg beställts. Under 2017 kommer de att ersätta Intercity- och Eurocityflottorna, som påbörjade trafiken mellan 1971 och 1991. Foto: Siemens

Nya ICE 4, som presenterades nyligen av tyska järnvägsbolaget DB, har enligt tillverkaren Siemens bättre luftkonditionering än föregångaren, ljusare vagninteriör och för första gången även plats för cyklar, vars ”ståplats” dock måste reserveras.

Tåget kommer att testas först i ett drygt år så att eventuella barnsjukdomar kan upptäckas och avlägsnas. De som eventuellt hade förväntat sig något av ett tyskt Shinkansen, får stå ut med en 20 procent energieffektivare serie tågsätt jämfört föregångaren. Maxfarten skärs ner till 250 km/h.

Experterna inom tysk fackpress tycks vara eniga om att det nya ICE har många förbättringar att erbjuda, speciellt ifråga om komforten, men att föregångaren, som kör runt 300 kilometer i timmen och som fortfarande används, är mycket snabbare. Siemens använder konkurrenten Bombardier som underleverantör av vissa delar. Projektets ordervärde ligger på 5,3 miljarder euro.

ICE 4 har även en inbyggd lyftanordning för rullstolar. De stora sammanhängande vagnarna har utrustats med en bred gång där det går att vända även med rullstolen, vars särskilda plats har försetts med ett höj- och sänkbart bord. Även toaletterna i tågvagnarna är utformade för rullstolar.

Det släpps mer dagsljus in i vagnarna, eftersom kupén i ICE 4 är utrustad med panoramafönster som tillåter ett högt ljusflöde vilket enligt tillverkaren bidrar till en ”harmonisk atmosfär”.

Luftkonditioneringen i ICE 4 har vidareutvecklats och består nu av två kylkretsar. Systemet klarar av omgivningstemperaturer från minus 25 till plus 45 grader Celsius. Gratis Wi-Fi är också tillgängligt i andra klassen helt gratis, men bara upp till en viss mängd data som det dock kan bli ”ont om” i fullbokade tåg. ICE 4 kommer att vara ryggraden i Deutsche Bahns framtida nät av fjärrtåg. I maj 2011, ingick DB ett ramavtal med Siemens Mobility för beställning av upp till 300 tågsätt. I den inledande fasen har 130 ICE 4-tåg beställts och början av 2017 kommer de att ersätta Intercity- och Eurocityflottorna, som påbörjade trafiken mellan 1971 och 1991.Vid ett senare tillfälle, är det tänkt att ICE 4 ersätter även ICE 1 och ICE 2. ICE 4 kommer då att ansvara för cirka 70 procent av Deutsche Bahns intäkter från trafiken mellan de största städerna.

Tekniska data

 

Tågsätt med 7- vagnar

Tågsätt med 7-vagnar

Max. hastighet

230 km/t

250 km/t

Tågets längd

200 m

346 m

spänningssystemet

15 kV/16,67 Hz

15 kV/16,67 Hz

Antal motorvagnar

3

6

dragkraft utgång

4,95 MW

9,9 MW

bromsar

Luftbroms med extra regenerativ bromsning, skenbroms i form av elektromagnetskenbroms

Antal axlar

28 (12 drivande)

48 (24 drivande)

Antal boggiaxlarna

14 (6 drivande)

24 (12 drivande)

Axeltryck

<18 t

<18 t

Antal vagnar per tåg

7

12

bärande konstruktion

Stål, 28 m

Stål, 28 m

strömavtagare

växelström

växelström

Antal platser (totalt/första klass)

456/77

830/205

 

 

Källa: Siemens