Nytt biljettsystem hos NSB

- Betalterminalerna är lätta att använda i våra hektiska vardag, säger Unni Marie Andresen, konduktör på NSB. Foto: NSB

Den norska tågoperatören NSB har nu infört en ny lösning för landets online-biljettsystem som hanteras av bolagets konduktörer och biljettkontrollanter.  Sammanlagt berörs 1 300 terminaler i den dagliga verksamheten.- Vi har nu kommit till rätta med alla kortbedrägerier, säger Pål Tore Pedersen, teknikchef i koncernen.

 - För NSB, är detta en rätt steg i digitaliseringsprocessen. Mobila terminaler kommer att bidra till att förbättra kundservicen, rationalisera biljetthanteringen och att göra betalningen säkrare, säger Pedersen och fortsätter:- Med denna onlinelösning kan våra konduktörer hantera alla typer av kreditkort.

Enligt NSB har alla mobila terminaler utrustas med ny mjukvara som levereras av EVRY. Lexit Group har levererat de mobila terminalerna och VeriFone betalterminalerna.- Det nära samarbetet har varit avgörande för projektets framgång, betonar Pedersen.

När kunden betalar biljetten dras beloppet omedelbart från kundens konto. Längs sträckor med dålig täckning finns det ett backup-system som lagrar information och när systemet går online överförs betalningstransaktionerna.De nya mobila terminalerna kan också läsa QR-koder och det går snabbt att läsa av hemmautskrivna biljetter (PDF biljett) samt skanna av resekort och mobila biljetter från appar.