Nu läggs betong och spår i Crossrails tunnlar

Betongvagnen. Foto: Crossrail
Betongvagnen närmar sig stationen Paddington. Foto: Crossrail
Spårläggningsarbeten mellan Royal Oak Road och Paddington Station. Foto: Crossrail

Nu läggs betong och spår i Crossrails pendeltågstunnlar under London från Royal Oak Portal till Bond Street. För spårläggningen används en specialbyggd betongvagn. Förblandad, fiberförstärkt betong lastas på vagnen i Westbourne Park och levereras in i tunnlarna där den pumpas ut på plats.

En hel flotta av skräddarsydda maskiner används för tunnel- och stationsinstallationerna.

Crossrail är ett av Europas största infrastrukturprojekt. Det omfattar mer än 40 kilometer pendeltågstunnlar under London som ska göra persontransporter smidigare och därmed stimulera ekonomisk tillväxt. Till projektet hör också ett tiotal nya stationer. När länken öppnar för trafik 2018 kommer den att döpas om till Elizabeth line efter drottning Elizabeth II.