Högt betyg till lokalbanor i Stockholm

Nockebybanan trafikerar genom södra Bromma i västra Stockholm. Foto: Christer Wiik

I december månad fick Tvärbanan och Nockebybanan Arrivas högsta betyg hittills i SL:s månatliga kundundersökning som visar att 93 procent av resenärerna är nöjda med trafiken på banorna.

- Vi är förstås väldigt glada för det här fina resultatet. Jag ser det här som ett resultat av ett mycket gott samarbete där alla från förare, konduktörer, verkstad, administratörer, informationsledare och trafikledare har levererat högt. Jag tror också att våra resenärer märker att vi har ett mycket högt säkerhetstänk med få säkerhetsrelaterade händelser, säger Petrus Sarmento, driftchef på Arriva för Nockebybanan och Tvärbanan.

Betyget har tidigare legat kring 90 procent nöjda resenärer och det är t.ex. områden som störningsinformation, trängsel och service som har bidragit till rekordet i december.

Varje månad mäter SL kvaliteten ombord på Arrivas bussar, spårvagnar och tåg. 3 500 resenärer får svara skriftligt på vad de tycker om allt från bemötande, information, städning och tidtabell. Mätningen avser hela Nockebybanan och Tvärbanans Sicklagren.Källa: Arriva