Tranporterar volvobilar på järnväg mellan Kina och Europa

Rutten mellan Kina och Europa tar cirka 18 dagar. Foto: ARS Altmann
Rutten mellan Kina och Europa tar cirka 18 dagar. Foto: ARS Altmann

Logistikföretaget ARS Altmann AG och andra tjänsteleverantörer har firat ankomsten av det första tåget med Volvo-bilar från Kina vid järnvägsterminalen vid Kluizendock i Gent, Belgien. Med omedelbar verkan kommer fordon från Volvo att transporteras mellan Kina och Europa med flera turer per vecka.

Den totala volymen uppgår till cirka 40 000 fordon per år. Fordonen transporteras som en del av ett integrerat hybridkoncept som utvecklats av ARS Altmann tillsammans med sin partner Intermodal Container Logistics Vienna, ICL. Konceptet för New Silk Road förutsätter kombinationen av täckta, dubbeldäckande biltransportvagnar på sektionen mellan Belgien och Polen och 40 fots containrar på avsnittet mellan Polen och Kina.

Förra året hade ARS Altmann redan framgångsrikt placerat det första RoRo-fordonet från Bremerhaven till Chongqing på järnväg. Projektet transiterades via företagets terminal i Chernyakhovsk nära Kaliningrad i Ryssland, som är utformad för både europeiska och ryska järnvägsvagnar. Med det nya hybridkonceptet erbjuder ARS Altmann nu sina kunder en ytterligare lösning på New Silk Road, som blir allt viktigare.

– Kunderna drar nytta av fördelarna med järnvägstrafik med mer tillförlitliga och kortare genomströmningstider och mycket större hållbarhet och klimatkompatibilitet jämfört med sjöfrakt, säger Frank Lehner, Director Internationalization hos ARS Altmann.

Rutten mellan Kina och Europa går via Kazakstan, Ryssland, Vitryssland och Polen. Beroende på destinationen tar resan cirka 18 dagar.