Tyska Turistbyrån lanserar tågresekampanj

Tyskland värnar om det nya intresset för tågsersor. Foto: Tyska Turistbyrån

Med ett växande intresse för tåget som transportmedel för såväl semester- som jobbresor, lanserar nu Tyska Turistbyrån en kampanj med fokus på hållbart resande med tåg.

– Tyskland är väldigt lätt att nå med tåg, framför allt från södra Sverige, säger Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån i Sverige. Hållbarhetsdebatten gör Tyskland attraktivt som nära resmål för svenskar, med många oupptäckta pärlor. Dessutom har hållbarhet en lång tradition i Tyskland, till exempel med miljövänlig infrastruktur, gröna städer och 23 000 ekologiska lantbruk som talar för sig, berättar hon vidare.

En hörnsten i kampanjen är det särskilda tågnyhetsbrevet, som kommer ut flera gånger per år och presenterar utvalda tågdestinationer i Tyskland. Vidare informerar en Tysklandssida med tågspecifikt innehåll på europarunt.se, som är en försäljningssida för Interrailbiljetter. Annonser i läsarstarka tidskrifter presenterar natursköna och intressanta städer och regioner i Tyskland, som lätt nås med tåg. I alla annonser finns alltid information om var du kan boka dina tågbiljetter och hur du smidigast når destinationerna på ett hållbart sätt.

Kampanjpartner i Sverige är Snälltåget, europarunt.se och tågresebyrån Crew Com. Tyska partner är Deutsche Bahn, liksom turistråden i Mecklenburg-Vorpommern, Spreewald, Hannover, Bremen och Hamburg.