Tunnelborrmaskiner fullbordar Follo Line Project i Norge

Gigantiska borraggregat övervinner den hårda norska klippan. Foto: Herrenknecht

Att bygga Norges längsta järnvägstunnel är ett genombrott för användningen av tunnelborrmaskiner i hårt stenmaterial så som den norska gnejsen. I Skandinavien har järnvägstunnlar hittills sprängts snarare än borrats. I Follo Line Project i Norge har tunnelborrmaskinerna gjorde ett övertygande jobb genom det extremt hårda norska berget.

Fyra tunnelborrmaskiner maskiner, TBM, av märket Herrenknecht arbetade samtidigt för att genomföra huvuddelen av två 20 kilometer långa järnvägstunnlar mellan Oslo och Ski. Den 26 februari skedde det slutliga dubbla genombrottet och maskinerna genomförde framgångsrikt det utmanande uppdraget.

– Om vi ​​vill hålla oss i framtiden kan vi inte bara säga: vi gör det som vi alltid har gjort gjort. Vi måste fortsätta att leta efter de bästa metoderna och som det visar sig i detta projekt så är TBM ett alternativ, säger Anne Kathrine Kalager, projektledare för Bane NOR.

För att hantera det extremt hårda berget med upp till 32 tons tryck. Den tekniskt mycket sofistikerade tunnelborrmaskinen kombinerar de funktionella principerna för Gripper och Single Shield TBM i en och samma maskin. De kan samtidigt borra och förse den nyborrade tunneln med väggar av armerade betong - 140 000 av dessa segment producerades under Follo Line Project.