Tågtrafiken mellan Berlin-Wilhelmsruh – Basdorf återupptas

NEB:s tågsätt på väg i Bergsdorf. Foto: NEB, kredit: Bedeschinski
NEB:s tågsätt på väg i Bergsdorf. Foto: NEB, kredit: Bedeschinski

De tyska delstaterna Berlin och Brandenburg har tillsammans med den regionala transportmyndigheten VBB och tågoperatören och infrastrukturbolaget Niederbarnimer Railway (NEB) kommit överens om att linjen från Berlin-Wilhelmsruh norrut till Schönwalde och Basdorf öppnas igen för passagerartåg senast 2023.

Den 10 januari undertecknades ett avtal om genomförandet av ett detaljerat planeringsarbete för återupptagande av trafiken. Projektet beräknas kosta cirka 20 miljoner euro.

NEB äger denna 14 kilometer långa sträcka, som redan används varje vecka som test- och leveranssträcka av Stadler, när nya tåg och lok lämna företagets Pankow-fabrik.

Plattformar och runt 500 meter spår måste dock återställas vid stationen Berlin-Wilhelmsruh innan tågservice kan återupptas.

Åtta nya stationer är planerade mellan Berlin-Wilhelmsruh och Basdorf. Den grundläggande driftshastigheten blir 80 km/h.

NEB, som delägs av kommuner i Berlin och Brandenburg, och Captrain-franska National Railways (SNCF), via majoritetsägda Berlin Industrial Railway Company, kommer att fungera som infrastrukturägare för sträckan mellan Berlin-Wilhelmsruh till Basdorf-sektionen

Den långsiktiga planen går ut på att förlänga linjen år 2028 söderut från Berlin-Wilhelmsruh till Berlins norra järnvägsnav Gesundbrunnen, men detta kommer att innebära återinförande av spår på den östra sidan av en befintlig S-Bahn – sträcka, som inte har använts sedan andra världskriget.