Sveriges modernaste tåg?

Foto: Tåg i Bergslagen

Nu tas Tåg i Bergslagens nya tåg i trafik. I mars rullar äntligen de första nya tågen ut på Bergslagsspåren. Fräscht, stort och modernt väntar nu Tåg i Bergslagens resenärer.

Vilket lyft för resenärerna! Nu ersätts Tåg i Bergslagens äldsta X14-tåg med helt nya, moderna dubbeldäckare. Vecka nio sätts de två första av totalt sju beställda ER1-tåg i trafik på Bergslagspendeln mellan Västerås och Ludvika. Resterande tåg levereras löpande under första halvåret, och efter sommaren kommer samtliga gamla X14-tåg att ha ersatts. De nya tågen kommer till en början att främst trafikera sträckan Ludvika-Västerås.

bild
Foto: Tåg i Bergslagen

Bekvämt och tillgänglighetsanpassat
För dig som reser väntar avsevärt högre komfort och gott om plats. De nya tågen består av fyra vagnar med 333 sittplatser, plus 24 fällbara stolar. Salongerna är luftiga, entréerna har gott om utrymme och insteg i nivå med plattformen gör det enkelt att stiga på och av.

Tågen uppfyller helt de senaste kraven på tillgänglighet. Ombord borgar halkfria och ljuddämpande mattor och god luftkonditionering för hög komfort, och det är gott om bagageutrymme och fler cykelplatser ombord än tidigare.

bild
Foto: Tåg i Bergslagen

Enkelt att arbeta ombord
Tåg i Bergslagens nya tåg är anpassade för pendlare. Det blir enklare att arbeta ombord med bättre wifi, dubbla eluttag vid varje säte, ställbara bord och läslampor. På tågen finns även en allergivänlig avdelning, en lugn avdelning och en särskild avdelning för den som reser med djur.

bild
Foto: Tåg i Bergslagen

Korta fakta Tåg i Bergslagens ER1

Går i trafik: vecka 9 (preliminärt)
Sittplatser: 333 + 24
Våningar: 2
Vagnar: 4 
Toaletter: 2st + 1st handikappanpassad
Wifi: ja
Servering: nej
Eluttag: 4 stycken per stolspar
Avdelningar: Lugn, Allergivänlig, Res med djur
Tillverkare: Stadler i Schweiz 
Topphastighet: 200 km/h  
Tomvikt: 232 ton 

Källa: Tåg i Bergslagen