Göteborgs hamn ingår långsiktigt avtal med tågväxlingsoperatören Protrain

Hamnbanan som leder in i Göteborgs hamn är en av Sveriges viktigaste järnvägslänkar och byggs ut etappvis till dubbelspår. Bild: Göteborgs Hamn

Efter ett rekordår för järnvägstrafiken i Göteborgs hamn läggs nu nästa pusselbit som ska leda till fortsatt tillväxt på järnvägstransporterna till och från Göteborgs hamn. Detta när ett långsiktigt avtal med tågväxlingsoperatören Protrain är undertecknat och klart.

Järnvägsvolymerna ökade med nio procent i Göteborgs hamn under förra året, till 458 000 transporterade TEU. Under året ökade antalet destinationer, samtidigt som det befintliga systemet växte med tätare avgångar och högre lastningsgrad.

Frekvent trafik med hög lastningsgrad kräver en kompetent växlingsoperatör. När ett tåg kommer in till hamnen lastat med exportgods behöver vagnarna kopplas loss och flyttas till rätt terminalspår för lossning. Vid avgång mot inlandet ska vagnar arrangeras för lastning och sedan kopplas till lok för avgång mot sina inlandsdestinationer. Kort sagt – växlingsoperatören har en nyckelroll och är avgörande i en fungerande järnvägslogistik.

Sedan 2021 är det Protrain som sköter dessa uppgifter i Göteborgs hamn – dock på tillfälligt kontrakt. Men från och med 1 april 2022 har Kontraktet gäller för tre år framåt, med option på ytterligare fyra års förlängning.

– Vi är jätteglada att ha hittat en långsiktig lösning med Protrain efter en lång upphandlingsprocess. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla hamnens järnvägserbjudande tillsammans så att ännu mer gods kan transporteras via hamnen på det miljöriktiga och effektiva sätt som järnvägen möjliggör, säger Carl Johan Andersson, Railway Manager på Göteborgs Hamn.