Ett speciellt "Climate Train" som transporterar passagerare till COP26 har anlänt till Glasgow för den internationella klimatkonferensen.

Ett speciellt "Climate Train" som transporterar passagerare till COP26 har anlänt till Glasgow för den internationella klimatkonferensen. Foto: Avanti/Pro Rail

Klimatåget var det stora blickfånget nyligen inför FN:s klimattoppmöte COP26 i Glasgow. 500 klimataktivister, företrädare för järnvägssektorn, politiker, vetenskapsmän och journalister gav sig iväg på specialtåget tidigt på lördagsmorgonen den 30 oktober.

Tåget reste från Amsterdam via Rotterdam, Bryssel och London till Glasgow.

Tåget var ett initiativ av ProRail, Rail to the COP, NS och Eurostar. Dussintals nationella och internationella medier rapporterade om det. Tåget möjliggjorde en hållbar resa till klimattoppmötet.

Det var precis det budskapet som de mestadels unga klimataktivisterna ville förmedla tillsammans med järnvägsbolagen: göra järnvägen till en del av lösningen på klimatproblemet. För att göra detta bör vi investera i järnväg istället för mindre hållbara rese- och transportalternativ.

- Vilken bra stämning det var ombord på tåget", berättade Ans Rietstra, som reste med det luftkonditionerade tåget som vice vd för ProRail. För den första delen reste hon till London med Eurostar och hon var stolt över de ungas övertygelse och entusiasm.

- Låt oss arbeta tillsammans för att göra tågresandet ännu mer attraktivt. Så att alla på avstånd på upp till 700 kilometer snart kommer att säga: Vi tar bara tåget! sade Ans Rietstra till politiker hon träffade i Storbritannien.

Mara de Pater från Youth for Sustainable Travel kan också se tillbaka på en mycket lyckad resa:

- Vi gick den extra sista milen och gjorde därmed klimattåget möjligt. Det var värt det! Resan till Glasgow gick smidigt. Programmet ombord var också fantastiskt. Men det här är bara början. Vi kommer att fortsätta kämpa för ett rättvist och hållbart resande. COP26 och framåt.

Ombord på tåget diskuterade miljöresenärerna om eventuella nya sätt att göra tågresor mer attraktiva och konkurrenskraftiga än flyget och biltrafik. De fick delta i olika workshops ombord. Utrustade med LEGO och Post-its tog de fram rekommendationer för järnvägssektorn och (internationell) politik. För nu gällde det att göra järnvägen till det viktigaste transportmedlet. Utsläppen av CO2 och andra skadliga gaser måste minskas, ansåg resenärerna.

På vägen till Glasgow signerade flera transportföretag, infrastrukturoperatörer och branschorganisationer på listan med titeln: "Brevet till Glasgow". I detta meddelande uppmanade resenärerna världens stats- och regeringschefer som var närvarande att vara betydligt mer ambitiösa. Järnvägen borde spela en ännu viktigare roll när det gäller att uppnå klimatmålen.

WKZ, källa ProRail

 

...