Nytt dubbeldäckartåg för expresslinje Bremen-Niedersachsen tar form

Alstom, som bygger de nya Coradia-tågen och ansvarar för underhållet i 30 år, kommer också att tillhandahålla reservdelar i över 30 år, även om delarna måste reproduceras för företaget. Bild: Alstom

Cirka 150 anställda vid tillverkaren av rullande materiel Alstom i Salzgitter och i hela Europa arbetar redan med design av en ny dubbeldäckarenhet för Express-linjen Bremen-Niedersachsen (EBN).

Trafiken på sträckan beräknas starta redan i december 2024.

Inledningsvis har 34 Coradia Stream High Capacity -tåg beställts. De kommer att finansieras med 420 miljoner euro av delstaten Niedersachsens ekonomiministerium. Det handlar om medel skräddarsydda för lokal persontransport på järnväg.

- Med tanke på den pågående mobilitetsomvandlingen i Tyskland måste vi investera ännu mer i järnvägstransporter. Genom upphandlingen av de nya tågen sänder vi en tydlig signal i riktning mot klimatskydd och hållbar och modern rörlighet. De nya regionaltågen kombinerar innovation, hållbarhet och komfort. Vår investering, den största någonsin inom järnvägstransporter för Niedersachsen, är goda nyheter för miljö och passagerare, konstaterade Dr. Bernd Althusmann, Niedersachsiens minister för ekonomi, arbete, transporter och digitalisering.

De första fordonen kommer att levereras från början av 2024. Innan dess går de igenom intensiva tester och en omfattande godkännandeprocess hos

European Railway Agency och Federal Railway Authority.

LNVG:s vd Haack betonar att tågens utformning och utrustning är särskilt inriktad på passagerarnas behov.

- För första gången i Niedersachsen och Bremen kommer flera dubbeldäckare att ha sömnlösa ingångar och vara barriärfria, sade Haack.

LNVG har ställt Alstom inför höga krav. Detta inkluderar bland annat bekväma sittutrymmen, generösa multifunktionsområden och cykelutrymmen som kan utvidgas eller minskas beroende på säsong, samt stor kapacitet för bagage.

Ett förstklassigt område och ett flergenerationsområde planeras också. Tågen är de första fordonen i Tyskland som byggdes enligt de nya europeiska bestämmelserna för yttre dimensioner. Det skapats även mer användbart utrymme på övervåningen för tågpassagerare.

Tågen ska underhållas, tvättas och skötas i EBN ServiceCenter i Bremen.