Norsk applikation sparar el i järnvägsnäten

Lokförarnas körstil påverkar energiförbrukningen på järnvägen. Foto:Trafikverket

Redan 2003 skapade Jernbaneverket, Bane NORs föregångare, Erex-systemet. Systemet använder avancerade energimätningssystem på tåg. Tekniken gör att tågföretag kan förstå energianvändningen så att de kan minska både förbrukning och kostnader.

– En riktig win-win-situation, påpekar Dyre Martin Gulbrandsen, chef för energihandel på Bane NOR.

Informationen från Erex används i utbildningen av lokförare så att de utvecklar en effektiv och energivänlig körstil från början. Tack vare data från Erex kan tågföretag analysera var och när de gör och använder mest el, och hur tågförare ska styra tåg för att använda minsta möjliga energiförbrukning. Energiförbrukningen för tåg kan minskas med 25-30 procent med hjälp av Erex-systemet.

Sedan 2003 har åtta andra europeiska länder anslutit sig som medlemmar och användare av tekniken: Belgien, Danmark, Finland, Luxemburg, Nederländerna, Schweiz, Sverige och Spanien. Tillsammans har de bildat Eresspartnerskapet. Detta partnerskap grundades 2004 av Bane NOR, Banedanmark och Trafikverket för att skapa ett bättre informationsutbyte.

Senast att gå med var den spanska infrastrukturförvaltaren Adif. Moderna tåg fungerar på samma sätt som en elbil. Tåget producerar el vid inbromsning och använder mer el när vi behöver energi för att få fart. Kraften sparas därför både under inbromsning och genom att tågförare anpassar körstilen för att använda mindre kraft. Tidigare förlorades mycket av denna energi som värme i bromsarna.