DB Cargo UK omvandlar överflödiga BYA-vagnar till öppna vagnar för transport av stålspolar 

Konverterade modellen. Föråldrade föremål avlägsnades också från vagnen för att kunna behålla taravikten och hålla nyttolasten på tidigare nivåer. Foto: DB Cargo UK

Vagnen som kallas för 'The Stegosaurus' på grund av sin slående profil, har nu blivit godkänd av brittiska myndigheter och ytterligare 29 vagnar kommer att konverteras under 2021. 

Innovativa ingenjörer vid DB Cargo UK:s underhållsdepå i Stoke har varit upptagna med att omvandla en uppsättning oanvända BYA-vagnar till öppna Stegosaurus-vagnar. 

Företaget blåser nytt liv i 29 gamla och överflödiga BYA-vagnar efter att ha testat ett antal prototyper med sin kund Tata Steel. 

Tata Steel har nyligen upptäckt att det finns en ökad efterfrågan på öppna varmvalsade vagnar. DB Cargo UK började därför utforska sätt att optimera sin befintliga flotta med täckta vagnar för att säkerställa att de kan fortsätta att uppfylla kundernas krav. 

MK1-prototypen som blev färdig i början av 2020 skickades för live testning med Tata Steel och där fick den konverterade modellen något blandade recensioner. 

För att få en större förståelse för Tatas behov gav DB:s försäljnings- och produktionsteam mera tid på att diskutera designen med Tata och svarade på några av deras frågor och tittade närmare på företagets krav. Beväpnad med denna feedback gick GTS tillbaka till designbordet och prototypen av MK2 utvecklades vidare. 

För den nya moduluppsättningen avlägsnades vagnarnas ändor helt för att ge bättre åtkomst för kranar under lastning. Robusta avdelare lades också in i vagnens brunn, vilket gav säkra fickor för olika storlekar av stålspolar beroende på vad kunden transporterade. 

Tillsammans med denna mer fördjupade övergång till flexibel spoltransport designade GTS också en uppsättning avdelare som kunde bytas in i fordonen för att möjliggöra även transport av stålplattor.