Testtrafik med passagerare startade på Tammerfors nya spårvagnslinje

Projektföretaget Tramway Alliance testar spår och kontaktledningar under testkörningarna. Foto: Tampereen Raitiotie

Den första sträckan av Tammerfors spårväg har inlett provtrafik. Lansering av kommersiell service  förväntas starta i början av augusti i år, meddelade stadskommunen.

Det första LRT-avsnittet omfattar transportsträckan från Pyynikintori (centrala delen) till Hervanta (sydost) och från Tammerfors universitetssjukhus (östra delen av staden) till Hatanpään valtatie.

- Byggandet av spårvagnslinjen är ett enormt projekt som det har tagit flera år att slutföra. Arbetet har haft många effekter på livet för Tammerforsbor. Det är viktigt att vi nu får fira fullbordandet av denna insats tillsammans med hela staden, säger Pekka Sirviö, VD för Tampereen Raitiotie (Tammerfors spårväg), det företag som ansvarar för genomförandet av projektet.

I november 2021 startade testerna på LRT-anslutningen mellan Tammerfors universitetssjukhusområde i Etelä-Hervanta och Makkarajärvenkatu. Testkörningarna startade med omfattande test av funktionalitet för hela banan och dess tekniska system.

Samtidigt utvärderades trafikskyltarnas synlighet, trafikljus och signaler, korsningar och övergångsställen. Annat arbete omfattade justering av trafikljusen samt testning av tillåten driftshastighet och utvalda kontroller.

För den första delen av Tammerfors spårväg beställde staden totalt 19 spårvagnar. Škoda Transtech tillverkar dessa vid sin Otanmäki-fabrik i Kajana. Där tillverkas den tredelade, dubbelriktade ForCity Smart Artic X34 som är 37,3 meter lång.

Medelhastigheten i intäktsservice kommer att vara 19-22 km/h. Högsta hastighet vid drift är 70 km/ h. Tammerfors spårvagn har en maximal kapacitet på 264 passagerare, varav 64 fasta och 40 fällbara sittplatser. Det finns också plats för 12 barnvagnar eller 6 stora rullstolar, plats för cyklar och 2 märkta platser för ledarhundar.

Tammerfors spårväg byggs i två etapper. Byggandet av den första sträckan startade 2017 och omfattade byggandet av en 15,7 kilometer LRT-sträcka och 23 hållplatser. Byggandet av avsnitt 2A (Pyynikintori – Santalahti) pågår för närvarande enligt planer, medan byggtillståndet för byggnadsarbeten på Näsisaari i avsnitt 2B Santalahti – Lentävänniemi fortfarande är under behandling. Detta andra avsnitt kommer att tas i drift 2024.