Siemens Mobility and Stadler moderniserar Lissabons tunnelbana

Visualisering av det nya tredelade tunnelbanetåget för kollektivtrafikföretaget Metropolitano de Lisboa (Lissabon-tunnelbanan) av Stadler. Bild: Stadler

Siemens Mobility och Stadler har tillsammans tecknat ett kontrakt på 114,5 miljoner euro för utrustning av Lissabons tunnelbana med toppmoderna signalsystem och tåg.

Som en del av projektet kommer Stadler att leverera 14 tåg med vardera tre passagerarvagnar; Siemens Mobility kommer att installera sitt CBTC-system (Communications-Based Train Control) Trainguard MT vid Lissabons blå, gula och gröna tunnelbanelinjer och uppdatera de befintliga systemen.

Den inbyggda CBTC-tekniken kommer att integreras i 70 tåg i den existerande tåg-flottan samt i de 14 nya Stadler-tågen.

- Vi är mycket glada över avtalet och stolta över att kunna stödja Lisboas Metro och i moderniseringen av dess tågbestånd tillsammans med Siemens Mobility. Stadler har nyligen erhållit flera stora projekt i Europa och USA.

Avtalet innehåller instruktioner för drift och underhåll samt förebyggande och korrigerande underhåll av alla system under de tre första åren. Reservdelar och förbrukningsvaror kommer att tillhandahållas i ytterligare två år. Den överenskomna leveransperioden är 77 månader och sträcker sig fram till 2027.

Stadler erbjuder en modulär design som förenklar underhållsarbetet. Karosserier av rostfritt stål gör järnvägsfordon både lätta och robusta. Tre dubbla dörrar per sida och vagn gör det möjligt för passagerare att snabbt stiga av och på.

De 14 tredelade tågen kommer initialt att utrustas med systemet CBTC GoA2; eftersom de stöder en uppgradering till GoA4 kan de också bedrivas helautomatiskt i framtiden. Förbindelsen fungerar via en 750-voltsförsörjning för tredje skenan.

Dessa 49,6 meter långa och 2,78 meter breda vagnarna har 90 platser, två rullstolsutrymmen och ståplatser för 450 personer. De nya järnvägsfordonen förbättrar inte bara komforten och tillgängligheten för passagerarna utan erbjuder också bättre kommunikations-, säkerhets- och videoövervakningssystem.

CBTC-signaleringstekniken från Siemens Mobility ger realtidsdata om fordonets position och hastighetsförhållanden vid körning enligt rörelseblockprincipen, så att antalet fordon på en järnvägslinje kan ökas utan problem. CBTC-tekniken från Siemens Mobility är världens mest använda system för automatisk tågkontroll och används för närvarande i Singapore, Turkiet, Brasilien, Spanien och Kina.