Punktligaste november någonsin för pendeltågen

Punktligheten för pendeltågen har legat på över 95 procent. Foto: MTR/Emil Andersson

2020 har hittills varit ett rekordår för pendeltågens punktlighet, där majoriteten av månaderna legat på över 95 procent. November månads punktlighet är inget undantag. Med en punktlighet för månaden som landar på 96,7 procent kvalar november in som den tredje bästa månaden i pendeltågens historia, och den punktligaste novembermånaden någonsin.

November kännetecknas ofta av mörker och oväder och spårtrafiken brukar historiskt drabbas av både det ena och det andra som orsakar förseningar. Men årets november är ett undantag, i alla fall för Stockholms pendeltåg. Med en väl fungerande trafikdrift landar pendeltågens punktlighet i november på otroliga 96,7 procent.

— Det som varit avgörande för punktligheten är vårt goda samarbete med övriga aktörer. Infrastukturfel har korrigerats förhållandevis snabbt i november och vi ser en fortsatt nedgång av antalet växelfel. Vi arbetar nära Trafikverket och Trafikförvaltningen för att förbättra pendeltågens punktlighet och november är ett kvitto på det hårda arbetets värde, konstaterar Filip Johansson, trafikchef MTR Pendeltågen.

De främsta orsakerna till förseningar har i november varit infrastrukturproblem följt av olyckor/tillbud/yttre faktorer. Tillsammans utgjorde dessa kategorier drygt 70 procent av de totala förseningarna. 

— Vi är inne i den mörkaste perioden av året vilket påverkar sikten både för förarna och de som ska söka av området. Det bli också jobbigt för de resenärer som försenas när hastigheten måste sänkas alternativt får sitta och vänta i ett tåg medan förarbyte och avsökning pågår. Tillsammans med Trafikverket, polisen och övriga aktörer arbetar vi med att hitta lösningar för att minska risken för olyckor, omaket för resenärerna och obehagliga upplevelser för förarna, avslutar Filip Johansson.