Gamla slitna nattåg duger inte för trafik till kontinenten

Caledonian Sleeper. Foto: Serco Transport

Nu har Trafikverket presenterat sin slutrapport om hur Sverige ska få fler nattåg till Europa. Enligt planen ska ett nytt nattåg avgå från Malmö till Bryssel med start tidigast 2022. Det bidrar till ett mer hållbart resande. Men om tåget ska bli ett alternativ till flyget krävs moderna och attraktiva nattåg.

Beslutet att upphandla nattåg till europeiska städer, är en del av 73-punktöverenskommelsen mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna. Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation, då måste tåget bli ett alternativ till flyget. Biträdande finansminister Per Bolund menar att nattåg till Europa är viktiga för att alla ska kunna resa klimatsmart.

Sträckan Trafikverket utreder är ett nattåg som lämnar Malmö på kvällen, stannar på vägen i Köln, för att sedan anlända till Bryssel nästa morgon. Med ett byte når resenärer Paris samma morgon, eller London senare på förmiddagen.

Det finns sannolikt även andra sträckor för nattåg, också i Skandinavien, som skulle vara populära bland resenärer och möjligtvis kan vara enklare att få till stånd. Till exempel sträckan Stockholm-Oslo som inte nämns i Trafikverkets rapport.

Sveriges planer ligger rätt i tiden. Tåget har blivit allt mer populärt och det finns en politisk vilja att minska klimatpåverkan från resor. Nordiska Facebookgrupper om tågresor har över 175 000 medlemmar. ”Flygskam” har blivit ett internationellt begrepp.

Men det finns utmaningar. Till exempel är Tyskland ännu inte redo att låta Sverige upphandla nattågstrafik genom landet. Men det måste gå att lösa via förhandlingar.

En annan utmaning är att få den stora massan att ändra resvanor. Att faktiskt ersätta flygresor med tåg är enda sättet att nå klimateffekten som är målet med nattågstrafiken. Men det kräver en attraktiv tjänst på resenärens villkor. En undersökning av Trafikverket visar att affärsresenärer har reservationer mot att resa med nattåg. Dålig standard på tåg är ett skäl. 

För att göra en noggrann marknadsanalys av både affärs- och privatresenärernas behov, bör Trafikverket ta hjälp av aktörer som har erfarenhet av detta. Så utformas nyskapande resor som är ekonomiskt hållbara.

På sikt krävs en upphandling av nya vagnar. Nattågen i Sverige är gamla och går inte att köra i Europa, eftersom de inte klarar olika ström- och säkerhetssystem i de länder de passerar. Det går att hitta kortsiktiga lösningar, men vagnarnas utformning är viktiga långsiktigt om tåget ska bli ett alternativ till flyget.

Vi har själva sett vilken skillnad upplevelsen gör. Sverige är idag där vi i Skottland var för några år sedan, då regeringen genomförde en upphandling av nattåg till London.

2014 vann Serco Transport uppdraget och idag driver vi det framgångsrika nattåget Caledonian Sleeper. I uppdraget ingick att skaffa 75 nya vagnar, utveckla ett digitalt biljettsystem och lyfta fram det bästa inom design, mat och dryck från Skottland. Bland annat erbjuder vi Europas första sovvagn med dubbelsäng. Vi började se på nattåg på ett nytt sätt med inspiration från hotellvärlden. Nu jämför resenärerna tåget i tid och pris med alternativet: hotellnatt och flygresa. De två första åren ökade andelen resenärer med 26 procent och reseguiden Lonely Planet utsåg linjen till ett av de bästa nattågen i världen.

Framgången bygger på vår analys av resenärernas behov och marknadens efterfrågan. Vi visade att många väljer nattåg om tåg och service har rätt standard.

Just nu är gränserna stängda. Men när de öppnar kommer resekartan att ritas om. Många resenärer kommer se över hur, när och varför de reser. Sverige har möjligheten att erbjuda nya sätt att resa, stora upplevelser med liten klimatpåverkan. Då kan tåget bli ett alternativ till flyget, och nattåg blir det självklara sättet att resa till och från Europa.

Jonathan Riley, affärsutvecklingschef, Serco Transport