Kapaciteten på Västkustbanan höjs

Södra Cell i Värö. Fotograf: Per Petersson

För att möjliggöra längre tåg mot bruket vid Södra Cells fabriker på Väröhalvön har Norconsult fått i uppdrag att ta fram en järnvägsplan och projektera förfrågningsunderlag för förlängning samt elektrifiering av utvalda spår på Västkustbanan.

Södra Cell Värö producerar pappersmassa, med fabriken på Väröhalvön norr om Varberg som bas. Den omfattande verksamheten vid bruket innebär järnvägstransporter av sågtimmer och massaved, där järnvägsvagnarna kommer till driftplatsen Värö på Västkustbanan och sedan transporteras vidare via ett industrispår.

För att möjliggöra längre tåg mot bruket samtidigt som persontrafiken på Västkustbanan ökar krävs flera åtgärder, bland annat förlängning av ett spår samt elektrifiering av vissa spår. Norconsult har därför fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram en järnvägsplan och ett förfrågningsunderlag. Projekteringen ska var klar i oktober 2021 för att en byggnation ska kunna ske under 2022.

Tony Strandberg, teamchef på Norconsult som också arbetar i uppdraget, är stolt och glad över att ha vunnit projekteringen.

– Jag arbetade med Värö driftsplats redan 1994, och det känns stort att nu få komma tillbaka och fortsätta att förbättra den här punkten i järnvägssystemet, säger Tony.