Banedanmarks nya signalprogram för järnvägen rullas ut

Banedanmarks nya signalprogram implementeras enligt plan. Karta: Banedanmark

Utrullningen av Banedanmarks nya signalprogram för järnvägen är på god väg.

– Sträckorna utrustas nu i planerad takt och vi kan tryggt se fram emot den kommande utrullningen. Nästa aktuella sträcka är Køge-Næstved, där vi är optimistiska när det gäller att arbetet blir klart i mitten av 2021, säger direktör Peter Jonasson.

Det är också bra framsteg på Köpenhamns tunnelbana. Avsnittet Jægersborg-Hillerød har varit i drift sedan 2016 och sedan 2018 har den nya signalsystemet körts från Svanemøllen mot Klampenborg och Jægersborg. De återstående avsnitten kommer att utrustas kontinuerligt fram till slutet av 2022. Punktligheten för linjerna som har installerat det nya signalsystemet upprätthåller också den önskade nivån. Till exempel, i Vendsyssel, där det nya signalanläggningen togs i bruk i oktober 2018, var punktligheten 94,3 procent under årets första fyra månader.

En sak är installationerna på linjerna. Lika viktigt är att tågen är förberedda för det nya signalsystemet i en takt så att de också är redo när järnvägsinfrastrukturen är på plats.

– Arriva och North Jutland Railways har det nödvändiga antalet utrustade tåg. Arriva kommer att utrustas med tågen i en takt så att de är redo när nya rutter anpassas till det nya signalsystemet. Förra året utrustades de första åtta IC3-tågen. Det tar nu bara 12 dagar att förbereda ett IC3-tåg för att köra med det nya signalsystemet och i år kommer vi att ha minst 20 av DSB:s IC3-tåg redo. Vi förväntar oss att alla 93 IC3-tåg är redo att användas och parallellt håller vi på att utrusta de dubbeldäckståg som används i regional trafik, säger Peter Jonasson.

Det är Alstom som ansvarar för tågens utrustning för det nya signalsystemet..