Tredje ERTMS-sträckan invigd i Danmark

Alltfler tåglinjer i Danmark får ERTMS. Foto: Banedanmark

Banedanmark har gradvis gått över till ERTMS på linjen mellan Thisted och Strue, som ägs av Thybanen och körs av Arriva, sedan mitten av februari.

– Allt har gått enligt plan, och Arriva har nu börjat köra på det nya signalsystemet på hela rutten mellan Thisted och Struer, säger företrädare för Banedanmark.

– Passagerare kommer att uppleva färre förseningar, säger Arrivas chef för tågdrift, Susanne Hejer.

– Det kommer också att ge oss möjlighet att optimera tidtabellerna och låta tågen springa närmare varandra. Vi ser fram emot, i samarbete med Banedanmark, att rulla ut resten av signalsystemet på våra andra rutter i mellersta och västra Jylland under de närmaste åren.

– Med det nya systemet får vi en mer stabil tågdrift, säger Søren Boysen, chef för signalsystem med Banedanmark.

– I Thybanen får vi också en ännu högre säkerhetsnivå, eftersom det inte har skett någon automatisk tågkontroll tidigare. Banedanmark räknar med att eliminera 80 procent av förseningarna på grund av signalrelaterade fel i järnvägsnätet när ERTMS rullas ut.

Detta är den tredje linjen i Danmark där ERTMS har installerats som en del av den nationella utrullningen.  Den kommer efter utrullningen på Vendsysselbanen från Lindholm till Frederikshavn på nordöstra Jylland och mellan Roskilde och Køge på Zeelands huvudö. Banedanmark har också lanserat kommunikationsbaserad tågkontroll, CBTC, på två S-Bane-linjer i Köpenhamn.