Tredje nya kinesiska hybridlokomotivet levererades till Deutsche Bahn

Bilden visar hybridlokets tillverkning vid CRRC:s fabrik i Zhuzhou, Kina. Foto: CRRC

Trots betydande störningar inom landets logistiksektor, orsakade av utbrottet av coronavirus i Kina, anlände det tredje av fyra 750 kilowatt-starka diesel- och batteridrivna lokomotivet till Tyskland i början av mars.

Loket, som byggdes av koncernen CRRC:s fabrik i Zhuzhou, i Kina, var en beställning från den tyska järnvägsoperatören Deutsche Bahn.

Hybridloket, som anlände med fartyg till hamnen i Hamburg, fördes sedan till DB:s underhållsdepå i Minden.

Till skillnad från de två loken, som levererades tidigare, och som är avsedda för att användas för Hamburgs S-Bahn och på Ohlsdorfs depå, kommer DB att använda det nya lokomotivet inom hela det tyska linjenätet.

Det nya fyraxlade loket, som har utrustats med separata diesel- och batterimoduler, är drygt 2 meter längre än de två tidigare levererade prototyperna på 16,7 meter. Det nya loket är registrerat som en DB-enhet till skillnad från de första två som ägs av det Wienbaserade CRRC:s europeiska dotterbolag CRRC ZELC Verkehrstechnik.

DB beställde totalt fyra av dessa hybridlokomotiv från CRRC Zhuzhou 2018 med alternativ till ytterligare 16 lok. CRRC presenterade en av de två prototyperna i samband med InnoTrans 2018.

Lokomotiven har rustats med litium-titanatbatterier, som kan producera 150 kilowatts dragkraft eller 400 kilowatt när batteriet kombineras med lokets dieselmotor på 250-kilowatt.