Kina öppnar två nya höghastighetslinjer

Kinesiska tågsättet CRH380AL, som i bilden anländer till järnvägsstationen i Peking Södra, satte ett hastighetsrekord på 486,1 km/h den 3 december 2010. Rekordet bröts av tåget nummer CRH380BL den 9 januari 2011, som nådde 487,3 km/h. Foro: Wikipedia, kredit: Cobeltum

China State Railway Group (CR) öppnade höghastighetsjärnvägen Wuhan - Shiyan den 29 november och Rizhao - Qufu-delen av höghastighetslinjen Rizhao - Lankao den 26 november.

Linjen Wuhan - Shiyan är 399 kilometer lång. Den maximalt tillåtna hastigheten på sträckan ligger på 350 km/h, men i början kommer tågen att håller en hastighet på 300 km/h.

Banavnittet har byggts från Wuhan i nordväst via Xiaogan, till Xiangyang där den korsar en annan höghastighetslinje som går från Zhenzhou i sydväst till Wanzhou och Shiyan i provinsen Hubei.

Den första delen av Wuhan – Xiaogan-linjen omfattar en befintlig bansträcka som ligger mellan dessa stader.

Tågoperatören CR vill initialt köra 30 tur och returresor om dagen mellan Wuhan och Shiyan med en restid på 1t 57min. Antal tåg per dag förväntas öka till 39 i en riktning och 40 i motsatt riktning när en ny tidtabell införs den 30 december.

Höghastighetslinjen Rizhao - Qufu är 235 kilometer lång.

Rizhao - Qufu-delen av Rizhao - Lankao höghastighetslinje ligger i provinsen Shandong i södra delen av Kina och har byggts öster om Rizhao vid Gula havet.

 Linjen, som har sex nya stationer och där högsta hastighet ligger på 350 km/h, gäller i början en driftshastighet på 300 km/h.

CR avser att köra 14 tur och returresor per dag på sträckan med en restid på 1 timme och 14 min jämfört med en tidigare restid på 3 timmar 13min med ett konventionellt tåg.