CAF utsågs till prefererad leverantör av nya intercitytåg för franska SNCF

De nya CAF-tågen, som sätts in i trafik från och med 2023, ersätter de nuvarande lokomotivdragna 40-år gamla Corail-vagnarna. Illustration:SNCF/CAF

Franska SNCF har utnämnt CAF till prefererad anbudsgivare för ett kontrakt värt cirka 700 miljoner euro för leverans av 28 stycken långa och medelstora EMU:er, som kan uppnå hastigheter runt 200 km/h.

Under 2017 bad den franska regeringen SNCF att leverera nya tåg för linjen mellan städerna Paris - Clermont-Ferrand och Paris - Limoges och Toulouse. För denna linje skulle det behövas upp till 75 tåg, inklusive 15 för bansträckan mellan Bordeaux och Marseille.

Den 17 september valde en styrningskommitté bestående av SNCF och generaldirektören för infrastruktur, transport och hav (DGITM) CAF som den föredragna anbudsgivaren för kontraktet. Detta beslut kommer att överlämnas till SNCFs styrelse den 24 oktober.

Tågen kommer att vara skräddarsydda för passagerare med nedsatt rörlighet och kommer att vara utrustade med Wi-Fi, eluttag, USB-kontakt och utrymmen för 10 cyklar, tillsammans med en restaurangvagn.

Om CAF bekräftas som slutliga vinnaren av kontraktet kommer tågen att tillverkas i Bagnères-de-Bigorre, sydvästra Frankrike och Beasain i norra Spanien.

Anläggningen i Bagnères-de-Bigorre har varit i drift sedan 1862 och förvärvades av CAF 2008. Efter tilldelningen av kontraktet planerar CAF att investera cirka 30 miljoner euro för att utveckla anläggningen och utvidga arbetskraften från 100 till 350 anställda, renovera 20 000 m2 verkstadsutrymme och bygga ytterligare 11 000 kvm.