Brittisk minister: Ta bort alla dieseldrivna tåg senast 2040

Järnvägstrafiken ökar även i Storbritannien och av klimatskäl är det önskvärt att ännu mer trafik, inte minst godstransporterna, styrs där över från väg till järnväg. Foto: Rail Engineer

Den 30 oktober 2018 deltog mer än 150 delegater i brittiska standardiseringsmyndigheten RSSB:s konferens Intelligent Power Networks to Decarbonise Rail i Coventry.

Många av dem hade blivit inspirerade av den brittiska transportministern, Jo Johnsons deklaration i februari 2018, då han sade:

- Jag skulle vilja ta bort alla dieseldrivna tåg från järnvägen senast 2040.

Årets evenemang ägde rum på The Slate, en utmärkt konferensanläggning belägen inom Warwicks universitetsområde nära staden Coventry.

RSSB:s analyschef, Richard Walker öppnade konferensens första informationsspäckade dag med ett inledande tal i vilket han beskrev järnvägen som en industri som ”med rätta kan vara stolt över sina relativt låga fossila utsläpp med tanke på verksamhetens omfattning.”

Walker betonade att järnvägen har ett behov, som alla andra transportsektorer, att vara en del av världens lösning på klimatförändringar. Han sa också att järnvägsindustrin har ett behov av att leverera fyra industriella system: minskning av kostnader och miljöskadliga fossila utsläpp, öka kapaciteten och förbättra kundernas komfort.

Andrew Kluth, en ledande koldioxidspecialist inom RSSB, förklarade att järnvägen måste trots allt positivt bli ännu mer hållbar.  För detta ändamål presenterade han RSSB:s hållbarhetsregler och organisationens program Rail Carbon Tool.

Kluth talade också om de arbetsteam som har etablerats inom branschen, och som samarbetar med Network Rail, RIA, Rail Freight Group etc.

- Ingenting av dessa nödvändiga åtgärder verkställs dock automatiskt i global omfång. Därför har vi en utmärkt möjlighet att verka för en integrerad, miljövänlig och gränsöverskridande järnväg. Vi vill utveckla och sprida idéer även till den internationella industrin när det gäller att hjälpa järnvägen att minska koldioxidutsläpp och bli mer hållbar."

I slutet av konferensen beslutade delegaterna om att starta en ”decarbonation competition” en slag utsläppsminskningstävling, inom det brittiska järnvägsnätet.