Nya dubbeldäckartåg ska stärka Österrikes fjärrtrafik

Stadlers nya dobbeldäckare presenterades nyligen i Wien. Foto: Stadler Rail
Stadlers nya dobbeldäckare presenterades nyligen i Wien. Foto: Stadler Rail

I Wien har Österrikes federala järnvägsbolag ÖBB och den schweiziska tågtillverkaren Stadler för första gången visat upp sitt nya dubbeldäckartåg för fjärrtrafik. Det handlar om den första modellen av totalt 14 tågset som från och med slutet av 2026 successivt ska tas i trafik på den vältrafikerade väststräckan mellan Wien och Salzburg.

Tåget är av modellen KISS, ett sexvagnars fordon med en topphastighet på 200 kilometer i timmen. De nya tågen kommer att ersätta eller komplettera befintlig trafik med en kapacitetsökning på ungefär 20 procent per tågset, motsvarande 486 sittplatser.

Under presentationen deltog bland andra ÖBB:s koncernchef Andreas Matthä, Stadlers styrelseordförande Peter Spuhler och Österrikes federale minister Peter Hanke. Efter ceremonin fick inbjudna gäster möjlighet att för första gången kliva ombord och bekanta sig med fordonets inre.

– Med Railjet Dubbeldäck presenterar vi ett helt nytt och speciellt fordon. ÖBB har sedan länge använt dubbeldäckartåg i lokaltrafiken, och nu tar vi ett nytt steg genom att introducera dessa också i fjärrtrafiken. Från slutet av 2026 kommer tåget att trafikera väststräckan, vilket kommer att innebära en betydande kapacitetsökning för våra resenärer, sade ÖBB:s vd Andreas Matthä vid premiären.

Även Peter Spuhler betonade betydelsen av projektet:
– De nya dubbeldäckartågen är ett viktigt steg mot en bekväm och hållbar framtid för fjärrtrafiken i Österrike. Med sin höga kapacitet och sin attraktiva och innovativa utrustning erbjuder KISS-tågen resenärerna en reseupplevelse utöver det vanliga. Vi är stolta över att kunna presentera detta vackra tåg tillsammans med ÖBB och därmed bidra till att förbättra mobiliteten i Österrike.

Bekvämlighet och tillgänglighet i fokus

De nya tågen är utformade med särskild omsorg om resenärernas behov, med fokus på komfort, tillgänglighet och smidiga resor. I varje tågset finns breda, nivåfria dörrar som ska underlätta ett snabbt passagerarflöde vid på- och avstigning. Tågets låggolvskonstruktion gör det enkelt att ta sig ombord med rullstol, barnvagn, cykel eller tungt bagage.

Tågen är uppdelade i sex vagnar, varav de två ändvagnarna har särskilda tysta avdelningar för resenärer som vill ha en lugn resa. De fyra mittersta vagnarna innehåller utrymmen för försäljning av snacks och dryck via automater, samt dedikerade familjeavdelningar och cykelplatser.

Samtliga vagnar är luftkonditionerade och utrustade med åtta toaletter, inklusive en tillgänglighetsanpassad. Varje plats har tillgång till eluttag och USB-laddning. För resenärsinformation används skärmar med realtidsdata. Det finns även bagagehyllor med säkringsmöjlighet, och självklart tillgång till trådlöst nätverk ombord.

Fler tåg på en hårt trafikerad sträcka

ÖBB:s väststräcka mellan Wien och Salzburg är en av de mest trafikerade järnvägslinjerna i Österrike. Med introduktionen av de nya dubbeldäckartågen siktar bolaget på att möta en ökande efterfrågan och samtidigt förbättra reseupplevelsen för både pendlare och långväga resenärer. Med fler sittplatser och snabbare passagerarhantering blir det också möjligt att optimera tidtabellerna ytterligare.

Satsningen på dubbeldäckartåg för fjärrtrafiken är ett tydligt steg mot ett mer kapacitetsstarkt och tillgängligt järnvägssystem, inte minst i en tid där fler väljer tåget som ett mer hållbart transportsätt.

De 14 tågsätten levereras successivt och beräknas vara i full drift under år 2027. ÖBB har ännu inte meddelat om fler sträckor kommer att omfattas av samma tågtyp, men utvärdering av den första trafiksättningen kan komma att påverka framtida beslut.

Källa: Stadler, pressmeddelande