Norrbotniabanan - Förberedelser startar i centrala Skellefteå

Invasiva växter hanteras under sommaren längs den planerade sträckan för Norrbotniabanan genom centrala Skellefteå. Foto: Trafikverket
Invasiva växter hanteras under sommaren längs den planerade sträckan för Norrbotniabanan genom centrala Skellefteå. Foto: Trafikverket

Trafikverket inleder förberedande arbeten vid Moröskolan i centrala Skellefteå inför bygget av Norrbotniabanan. Under sommaren läggs krossmaterial ut längs väg 372 för att stabilisera marken inför kommande byggskeden och den planerade omläggningen av vägen. Arbetet beräknas pågå i cirka två veckor.

Marken ska stabiliseras

Arbetet innebär att så kallad överlast läggs ut på området. Materialet ska ligga kvar i cirka ett år för att marken ska hinna sätta sig. Därefter ska krossmaterialet flyttas och återanvändas i kommande arbeten.

– Det här är ett av flera arbeten som nu genomförs för att förbereda byggstarten av Norrbotniabanan i centrala Skellefteå. Arbetet är en viktig del i kommande byggskeden och inför den framtida vägomläggningen av väg 372, säger Marcus Tallberg, projektledare vid Norrbotniabanan.

Väg 372 smalnas av

I samband med arbetet smalnas en cirka 150 meter lång sträcka av väg 372 av. Sträckan förses också med räcken för ökad säkerhet. Åtgärden behövs för att ge plats åt järnvägsbygget och den kommande vägomläggningen.

När den permanenta vägsträckningen tas i bruk ska nya fasta räcken sättas upp.

Källa: Trafikverket