Fryksdalsbanan stängs inför stort spårbyte

Fryksdalsbanan går mellan Kil och Torsby och är 82 kilometer lång. Banan trafikeras av både gods- och persontåg och rustas nu upp eftersom järnvägsanläggningen är sliten. Foto: Trafikverket
Fryksdalsbanan går mellan Kil och Torsby och är 82 kilometer lång. Banan trafikeras av både gods- och persontåg och rustas nu upp eftersom järnvägsanläggningen är sliten. Foto: Trafikverket

Förberedelserna inför höstens spår- och växelbyte på Fryksdalsbanan går vidare. Samtliga nya räler är utlagda mellan Torsby och Sunne och svetsas nu ihop till längre räler. Arbetet är ett steg inför den större reinvestering som startar i augusti och innebär att banan stängs för all tågtrafik mellan den 17 augusti och den 16 oktober.

Svetsning pågår under sommaren

Svetsningen pågår under vecka 25 till 34 och utförs nattetid. Boende nära järnvägen kan därför märka av buller och vibrationer under perioden.

Den 17 augusti inleds de förberedande arbetena inför spår- och växelbytet. Själva bytet startar den 31 augusti. Då ersätts bland annat räler, sliprar och makadam längs sträckan. Arbetet beräknas vara klart den 16 oktober.

Under perioden är Fryksdalsbanan stängd för all tågtrafik. Det påverkar resandet och kan innebära längre restider.

Sliten anläggning byggs om

Fryksdalsbanan är oelektrifierad och saknar fjärrstyrd trafikstyrning. Anläggningen är sliten och behöver omfattande åtgärder.

Reinvesteringen innebär att stora delar av dagens skarvspår ersätts med helsvetsat spår med tyngre räler. Grusballast byts också mot makadamballast.

Åtgärderna ska göra järnvägen mer robust och minska risken för uppfrysningar vintertid. Uppfrysningar kan orsaka spårlägesfel, vilket i sin tur kan leda till inställda tåg.

Upprustningen ska även skapa bättre förutsättningar för framtida åtgärder, bland annat vid plankorsningar och signalsystem. På sikt kan det också möjliggöra högre hastigheter på banan.

Källa: Trafikverket