Nya el­tåg från Škoda tas i bruk – ska stärka Estlands trafik

Nya el-tåget i Tallinn. Foto: Elron
Nya el-tåget i Tallinn. Foto: Elron

Det estniska tågbolaget Elron och den tjeckiska Škoda-gruppen har presenterat den första av totalt 16 nya eltåg som ska trafikera sträckor runt Tallinn. Första tåget sätts i drift den 15 december, men visades för allmänheten redan den 29 november.

De nya tågen ska användas på ny elektrifierade banavsnitt i landet och är en del av Estlands satsning på att modernisera järnvägstrafiken. Škoda levererar elva fjärrtåg och fem regiontåg, och samtliga enheter är redan färdigställda. Affären värderas till omkring 147 miljoner euro.

Regiontågen rymmer 262 sittande och 356 stående passagerare samt 15 cyklar. Tågen når en topphastighet på 160 kilometer i timmen. Den första linjen som får de nya tågen är Tallinn–Kloogaranna från den 15 december. Från 5 januari ska de nya tågen trafikera sträckan Tallinn–Tapa, medan linjen Tallinn–Tartu tas i bruk först efter avslutade infrastrukturarbeten.

Anpassade för estniska förhållanden

De nya eltågen är baserade på Škodas RegioPanter-plattform men anpassade för Estlands bredspår på 1 520 millimeter och en tvåsystemmatning på 3 kilovolt och 25 kilovolt 50 hertz. Tågen är cirka 85 meter långa och utrustade med luftkonditionering, moderna informationssystem, wifi, eluttag och USB-portar. En prioriterad del av designen har varit tillgänglighet, med plats för rullstolar, barnvagnar och cyklar.

Škoda har dessutom konstruerat interiören så att utrymmen kan byggas om efter säsong. Under sommaren, när cykeltrafiken ökar, kan fler cykelplatser skapas utan att påverka övrig funktionalitet.

– De av Škoda-gruppen tillverkade eltågen demonstrerar våra tekniska möjligheter och vår omfattande erfarenhet av modern spårtrafik, som vi kan använda i projekt i hela världen. Vi är glada över att bidra till att förbättra kollektivtrafiken i de baltiska länderna, särskilt i Estland, sade Tomáš Ignačák, vice vd vid Škoda-gruppen, vid presentationen.

Han tillade:
– Alla tåg är redan tillverkade och har genomgått en strikt certifiering direkt på spåren i Estland. Nu tas de i drift ett efter ett.

Ökat tågresande kräver större kapacitet

Estland har sett ett kraftigt ökat tågresande det senaste decenniet. Enligt Elron har antalet passagerare fördubblats till omkring åtta miljoner per år. Med fler resenärer ökar behovet av både kapacitet och driftsäkerhet, särskilt i området runt Tallinn där pendlingen växer snabbt.

Elrons vd Lauri Betlem beskriver tågköpet som ett nödvändigt steg för att möta det ökande resandet.

– För att erbjuda en ännu bättre reseupplevelse när passagerarantalet ökar kommer vi under nästa år att ta 16 nya regional- och fjärrtåg från Škoda-gruppen i bruk. Vid presentationen och provkörningen den 29 november gav passagerarna mycket positiv feedback på de nya tågen, sade Betlem.

Ekonomiska band och politisk närvaro

Vid invigningen i Tallinn deltog även Tjeckiens ambassadör i Estland, Zdeněk Beránek, som lyfte fram projektets betydelse för relationen mellan länderna.

– Vi upplever ett viktigt ögonblick för kollektivtrafiken i Estland och för våra bilaterala ekonomiska relationer. De nya tågen innebär ett framsteg när det gäller komfort, teknik och hållbarhet för resandet i Estland. Jag är stolt över att ett företag från Tjeckien kan bidra till denna utveckling, sade han.

Estlands tågsatsning ses som en del av landets bredare modernisering av transportinfrastrukturen. Elektrifieringen av järnvägarna minskar beroendet av fossila bränslen, men ställer också höga krav på energisystemet. Till skillnad från de omfattande och kostnadskrävande investeringar som vind- och solkraft kräver för att leverera stabil effekt, förutsätter elektrisk tågdrift en pålitlig grundlast – något som i Estland i huvudsak hanteras genom kraftproduktion som kan leverera kontinuerligt även när vädret inte gör det.

Källa: Pressmeddelande Škoda-gruppen, Elron.