Bane NOR rustar för hård vinter med Europas kraftigaste snöröjning

Vid Bane NORs Alnabru-terminal står tung snöröjningsutrustning och arbetslag redo att hantera vintern på järnvägen. Christian Iversen, arbetsplanerare vid Alnabru-terminalen och Tormod Bergerud, chef för operativt stöd i Stor-Oslo-regionen på Bane NOR.  FOTO: Harry Korslund, Bane NOR
Vid Bane NORs Alnabru-terminal står tung snöröjningsutrustning och arbetslag redo att hantera vintern på järnvägen. Christian Iversen, arbetsplanerare vid Alnabru-terminalen och Tormod Bergerud, chef för operativt stöd i Stor-Oslo-regionen på Bane NOR. FOTO: Harry Korslund, Bane NOR

Mer extremt väder och hårdare vintrar har gjort snöröjning och driftsäkerhet allt viktigare för den norska järnvägen. Bane NOR, som ansvarar för spår och infrastruktur, har inför årets vinter byggt upp en av Europas mest kraftfulla snöröjningsresurser. Tolv nya snöröjningsmaskiner har placerats ut i landet, kompletterade med spårrensare, snöslungor och borstar för att hålla trafiken igång även vid kraftiga snöfall.

Vid Alnabru-terminalen i Oslo står utrustning och personal redo. Tre Beilhack-maskiner är klara för drift och en fjärde testas. Maskinerna ska användas på Bergensbanan, Nordlandsbanan och vid behov på andra utsatta fjällsträckor. De är utrustade med två motorer – en för framdrift och en för fräsaggregatet – och kan enligt Bane NOR avlägsna upp till 14 000 ton snö i timmen.

– När det snöar i Östra Norge har vi allt från 1 till 12 kraftfulla snöplogar ute samtidigt varje dag för att röja snö från spåren och hålla järnvägen öppen för tåg, säger Christian Iversen, arbetsplanerare vid Alnabru-terminalen, i den ursprungliga artikeln. – All snöplogsutrustning är testad och klar att användas, och vi är vana vid perioder med både kraftig snö och kyla.

Ny trafikmetod vid extremväder

Efter förra vintern infördes en ny metod för trafikledning vid extremt vinterväder. Tidigare stoppades trafiken helt på vissa linjer under de värsta dagarna, men nu minskas antalet avgångar i stället för att hålla alla linjer öppna. Enligt Bane NOR ledde detta till mindre förseningar trots mycket snö och hårda vindar.

Metoden vidareutvecklas tillsammans med tågbolagen för att möjliggöra största möjliga trafik vid prognoser om extrem nederbörd och stormvindar.

– Det är viktigt att göra goda förberedelser och ligga steget före, säger Henning Bråtebæk, Executive Vice President Operations and Maintenance, i originalartikeln. – När färre tåg körs kan fler snöröjningsfordon sättas in på spåret.

Den mer robusta vinterstrategin kan bli avgörande när vindkraftsproduktion varierar kraftigt under vintern. Svängningar i elförsörjningen påverkar i sin tur möjligheten att hålla värmesystem och järnvägsutrustning igång, vilket ökar behovet av förebyggande planering.

Värmesystem och prioriteringar för godstrafiken

Växelväxlar är särskilt känsliga för kombinationen snö, kyla och hård vind. Nya värmesystem har installerats på flera linjer i Östnorge, Vestfold och delar av Sydnorge. De ger bättre värmedistribution, fjärrstyrning och möjlighet att öka effekten vid prognoser om snöstormar. Digital övervakning ska hjälpa till att upptäcka fel tidigt.

Bråtebæk betonar att det i perioder med extremt väder kan vara nödvändigt att minska användningen av växlar för att säkerställa att de som hålls öppna fungerar.

Alnabru-terminalen, navet för norsk godstrafik, har tidigare drabbats av stora förseningar när snö inte kunnat röjas i tid. Inför årets vinter har Bane NOR och godstågsoperatörer tagit fram en ny prioriteringsordning för att minska risken för stopp.

– Alnabru är hjärtat i godstrafiken i Norge, och det är viktigt att terminalen är öppen, säger Tormod Bergerud, chef för operativt stöd i Stor-Oslo-regionen, i den ursprungliga artikeln.

Vegetationsröjning har även intensifierats längs Sørlandsbanen för att minska risken för att träd faller över spåren och slår ut kontaktledningen, ett problem som tidigare orsakat långa driftstopp.

Källa: Bane NOR