Milstolpe i Västlänken – första takgjutningen vid Liseberg

Det knappt två meter tjocka taket göts mot de betongväggar som finns där sedan tidigare. Foto: Trafikverket
Det knappt två meter tjocka taket göts mot de betongväggar som finns där sedan tidigare. Foto: Trafikverket

Den första taksektionen i Västlänkens arbetsområde vid Liseberg har nyligen gjutits. Arbetet omfattade knappt 500 kubikmeter betong och markerar starten på den takkonstruktion som senare möjliggör schaktning underifrån enligt top-down-metoden. Gjutningen utfördes i schaktet mellan Rondo och restaurang 1923 och är den första av flera etapper som nu följer.

Den första taksektionen i schaktet vid Liseberg har gjutits som en del av Västlänkens pågående arbete. Den knappt två meter tjocka konstruktionen göts mot tidigare uppförda betongväggar. Den ansvariga entreprenören för gjutningen var Züblin. Nästa sektion armeras för närvarande och ska gjutas inom kort.

Gjutningen genomfördes under cirka tolv timmar av ett arbetslag på femton personer. Arbetet krävde två pumpbilar och omkring sjuttio betongbilar för att fylla sektionen. Betongvolymen uppgick till närmare 500 kubikmeter och armeringen i sektionen väger 110 ton.

En teknisk skillnad jämfört med andra stödkonstruktioner är att stämpen, som stabiliserar konstruktionen, består av betong i stället för metall. Stämpen motverkar att konstruktionen ger vika under byggprocessen.

När hela taket är färdiggjutet ska massor schaktas ut under konstruktionen för att skapa utrymme för den kommande tunneln. Metoden, som kallas top-down, innebär att markytan ovanför kan återlämnas till Liseberg samtidigt som tunnelarbetet fortsätter underifrån.

Källa: Trafikverket