Stort intresse när Norrbotniabanan presenterades i Skellefteå

Många passade på att komma förbi, lyssna på presentationer och ställa frågor om Norrbotniabanan. Foto: Trafikverket
Många passade på att komma förbi, lyssna på presentationer och ställa frågor om Norrbotniabanan. Foto: Trafikverket

Den 4 november hölls öppet hus om Norrbotniabanan på Sara kulturhus i Skellefteå. Många tog chansen att lyssna på presentationer och ställa frågor om hur järnvägsbygget påverkar staden. Diskussionerna rörde allt från buller och vibrationer till framkomlighet och planerade byggstarter.

Frågor om påverkan i vardagen
Under mötet fick Trafikverket frågor om flera delar av sträckan runt Skellefteå. I centrala delar handlade diskussionerna om hur trafiken ska fungera under byggtiden, medan norra delen väckte frågor om buller, markintrång och närmiljö.

Det är roligt att se så stort engagemang. Att träffa boende och höra deras frågor och synpunkter ger oss värdefull information. Det är också ett tillfälle för oss att berätta om kommande byggstarter och vilka möjligheter som finns framåt, säger Maria Erlandsson, projektchef på Norrbotniabanan.

Arbetet med järnvägsplanen för Skellefteå norra pågår just nu. Planen omfattar bland annat utredningar om buller, passager, markpåverkan och närmiljö. Förslaget ska ställas ut inför nästa samråd, som planeras till 2027.

Förberedelser inför byggstart 2026
Längs sträckan Dåva–Skellefteå pågår förberedelser inför de större byggstarter som planeras till 2026. Arbetet omfattar markförstärkning och grundläggning på Risön, avverkning, upphandling av entreprenader, ledningsflytt, framdragning av byggström och byggvägar.

Ett nytt elljusspår anläggs också i Robertsfors, där det gamla måste flyttas för att ge plats åt järnvägen.

– Mellan Dåva och Skellefteå handlar arbetet just nu om att förbereda inför byggstart 2026. Det är en lång och komplex sträcka med stadsmiljö, broar, passager, mindre samhällen och otillgänglig skogsmark, och därför behövs många förberedelser innan själva byggandet kan börja. Vi räknar med en byggtid på 10–12 år, säger Maria Erlandsson.

Källa: Trafikverket