Inkoppling avslutar järnvägsarbetet i Uppsala

Efter 65 timmars intensivt arbete med tågstopp kunde trafiken släppas på igen. Foto: Charlii Enström/Trafikverket
Efter 65 timmars intensivt arbete med tågstopp kunde trafiken släppas på igen. Foto: Charlii Enström/Trafikverket

Efter det intensiva arbet vid Uppsala C nyligen har den slutliga inkopplingen av järnvägen norr om stationen genomförts. Arbetet markerar slutet för järnvägsdelen i projektet Uppsala planskilda korsningar. Nu fortsätter arbetet med att färdigställa spårområdet innan byggnationen av nya passager vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan tar vid.

Helgen den 24–27 oktober genomfördes den slutliga inkopplingen av järnvägen norr om Uppsala C. Under 65 timmar med tågstopp byggdes tre nya spårväxlar, det nya vändspåret färdigställdes och samtliga provisoriska spår togs bort. Samtidigt uppgraderades hela styrsystemet för stationen.

Markarbeten med schaktning och spontning på S:t Persgatan. Foto: Charlii Enström/Trafikverket
Staplade betongslipers Foto: Charlii Enström/Trafikverket
Bilder från helgens inkoppling i Uppsala Foto: Charlii Enström/Trafikverket
Spårgående grävmaskiner Foto: Charlii Enström/Trafikverket
En del av arbetet är nära spåret och måste därför göras nattetid när tågtrafiken står stilla. Foto: Charlii Enström/Trafikverket

Brolansering
Projektet har väckte stort intresse bland Uppsalaborna och följts av både media och närboende. Brolanseringen vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan i augusti blev den första stora milstolpen och samlade många åskådare på plats. Helgens slutinkoppling av den nya järnvägen markerar projektets andra större etapp, men arbetet väntas bli mindre synligt än brolanseringen.

– Brolanseringen var ett väldigt avancerat och synligt arbete som gjordes på en relativt kort tid, berättar Charlii Enström, projektledare på Trafikverket, och fortsätter:

– Det var många stora moment som tydligt förändrade gatubilden. Helgens arbete kommer inte att bli lika visuellt synligt för de närboende. Men alla järnvägsinkopplingar är komplicerade och planeras in flera år i förväg. Att vi nu är framme vid vår sista stora helgavstängning, där alla nya delar av järnvägen sedan kan börja användas, är en stor sak för projektet.

Broarna lyftes på plats i augusti och den nya järnvägen kopplas in i slutet av oktober Foto: Charlii Enström/Trafikverket

Viktig milstolpe för Uppsala-projektet

Arbetet markerar en viktig milstolpe för projektet som påbörjades 2020. Uppsala planskilda korsningar. Efter inkopplingen nyligen återstår nu uppstädning och färdigställande av spårområdet. 

Nästa steg i projektet

Järnvägsarbetet är nu avslutat. Nästa fas omfattar byggnation av planskilda passager för bil-, gång- och cykeltrafik vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan. Arbetet med spontning på S:t Persgatan startade under vecka 42.

De nya passagerna ska minska köbildning och öka säkerheten för trafikanter i området. Hela projektet beräknas vara klart våren 2027, enligt Trafikverket.

Vägarbeten - Tidsplan för 2026–2027

Under 2026 - 2027 kommer bland annat göra följande markarbeten utföras:

• Gröpa ut och färdigställa gatorna
• Bygga stödmurar
• Anlägga gång- och cykelbanor, inklusive broar
• Plantera och färdigställa området

Om projektet 

I centrala Uppsala korsar S:t Olofsgatan och S:t Persgatan den trafikerade Ostkustbanan. Bommarna är ofta nere, särskilt under rusningstid.

Projektet Uppsala planskilda korsningar ska göra tågtrafiken planskild från vägarna och bygga ett nytt vändspår vid Uppsala C. Två tunnlar anläggs under järnvägen – en för bil-, gång- och cykeltrafik vid S:t Olofsgatan och en för gång- och cykeltrafik vid S:t Persgatan.

Källa: Trafikverket

Syftet är att förbättra säkerheten och framkomligheten samt att skapa kapacitet för fler tågavgångar.