Samråd inleds om Norrbotniabanans dragning genom Piteå

Sedan tidigare finns en beslutad korridor för sträckningen genom Piteå kommun. Det fortsatta planeringsarbetet utgår från den beslutade korridoren. Foto: Trafikverket
Sedan tidigare finns en beslutad korridor för sträckningen genom Piteå kommun. Det fortsatta planeringsarbetet utgår från den beslutade korridoren. Foto: Trafikverket

Trafikverket har inlett samrådet för två delsträckor av Norrbotniabanan genom Piteå kommun. Syftet är att presentera de alternativ som arbetats fram för järnvägens dragning och få in synpunkter inför det fortsatta planeringsarbetet.

– Vi är glada att vara framme vid ett viktigt steg där vi kan visa upp de alternativ vi har arbetat fram. Samrådet är en central del av planeringen, och vi vill gärna få in så många synpunkter som möjligt, säger Annika Larsson, projektledare.

Sedan tidigare finns en beslutad korridor för sträckningen genom kommunen. Trafikverket utreder nu olika linjealternativ inom korridoren för att ta fram slutgiltiga förslag till järnvägsplanerna. 

Nästa steg blir att utvärdera alternativen och besluta vilken dragning som ska tas vidare. Beslut om linjesträckningen genom hela Piteå kommun planeras till 2026.

Samrådet
I oktober hålls två öppna samrådsmöten där allmänheten kan ta del av planerna för järnvägsutbyggnaden, se kartor, lyssna på presentationer och ställa frågor. Mötena rör olika delsträckor i Piteå kommun och äger rum vid två olika tillfällen.

På plats under samråden finns även representanter från Piteå kommun som svarar på frågor om kommunens planering kopplad till järnvägsutbyggnaden.

Planen
Tre järnvägsplaner tas fram i Piteå kommun – norr, centralt och söder om staden – för totalt fem mil järnväg. Arbetet med linjestudier pågår 2025–2026 för att fastställa sträckningen inom korridoren. Målet är att möjliggöra byggstart på sträckan Skellefteå–Luleå före 2033.

Källa: Trafikverket