Det europeiska tåguthyrningsbolaget Alpha Trains stärker sin ställning på marknaden för hållbar godstrafik genom att beställa ytterligare 15 Vectron Dual Mode-lok från Siemens Mobility. Beställningen följer på ett ramavtal som undertecknades sommaren 2024 och innebär en fortsättning på det långvariga samarbetet mellan de två företagen.
De nya loken ska sättas i trafik i Tyskland och Österrike och kompletterar Alpha Trains befintliga flotta av Vectron AC-, MS- och Dual Mode-lok. Samtidigt omfattar avtalet ett servicekontrakt som säkerställer att Siemens även ansvarar för underhåll och teknisk support.
– Beslutet att återigen utöka vår Vectron-flotta är ett logiskt steg mot framtiden. Våra kunder efterfrågar intelligenta och hållbara lösningar – och det är precis vad hybridloken erbjuder. De ger den flexibilitet som krävs på många olika typer av järnvägslinjer och minskar utsläppen kraftigt genom att ersätta äldre diesellok med modern, miljövänligare teknik, säger Vincent Pouyet, chef för lokdivisionen på Alpha Trains.
Flexibel drift – lägre utsläpp
Vectron Dual Mode-loket är en hybridlösning som kombinerar el- och dieseldrift. Det kan köras både på elektrifierade och icke-elektrifierade banor, vilket minskar behovet av lokbyten och gör driften mer effektiv. När elnätet är tillgängligt används eldrift – men på sträckor utan kontaktledning växlar loket automatiskt till dieselmotor.
Loket har en maxeffekt på 2,4 megawatt i eldrift och 2 megawatt i dieseldrift och kan nå hastigheter upp till 160 kilometer i timmen. Kombinationen av hög prestanda och minskad bränsleförbrukning gör det till ett attraktivt alternativ för tunga godstransporter över långa sträckor.
Produktionen av de nya loken sker vid Siemens Mobilitys anläggning i München-Allach, där Vectron-serien tillverkas. Totalt har Siemens hittills sålt över 2 800 Vectron-lok till kunder i hela Europa – ett bevis på plattformens framgång och tillförlitlighet.
– Vi är mycket glada över att Alpha Trains återigen väljer Siemens Mobility och beställer ytterligare 15 Vectron Dual Mode-lok. Med sin modulära design och förmåga att fungera lika bra på elektrifierade som icke-elektrifierade linjer är Vectron Dual Mode ett perfekt tillskott till Alpha Trains flotta, säger Andre Rodenbeck, chef för rullande materiel på Siemens Mobility.
Hybridlok i framkant av Europas järnvägsomställning
Hybridloken är en central del i Europas strategi för att minska utsläppen inom transportsektorn, där järnvägen spelar en nyckelroll. Många europeiska godstågsoperatörer står inför utmaningen att trafikera både elektrifierade och icke-elektrifierade sträckor – särskilt i länder som Tyskland, där elnätet ännu inte täcker hela järnvägsnätet.
Vectron Dual Mode-loken ger operatörerna möjlighet att använda ett och samma fordon för hela transportkedjan, vilket minskar driftstider, underhåll och bränslekostnader. Samtidigt bidrar de till att minska utsläppen av koldioxid och partiklar, i linje med EU:s klimatmål.
Alpha Trains, som är baserat i Luxemburg, är en av Europas största privata uthyrningsaktörer av rullande materiel och har över 950 lok och tågset i drift hos mer än 50 operatörer i 22 länder. Bolaget har de senaste åren fokuserat på att elektrifiera sin flotta och erbjuda kunderna flexibla leasinglösningar med fokus på energieffektivitet.
Med den senaste beställningen stärker Alpha Trains sin position som en pionjär inom klimatsmart tågtrafik – och Siemens förblir en av de mest centrala leverantörerna av tekniskt avancerade, utsläppsreducerande loklösningar i Europa.
Källor: Siemens Mobility / Alpha Trains