EU: Finland måste ersätta upp till tusen ryska vagnar.

I dag finns tre privata godstågsoperatörer i Finland: Fenniarail, Nurminen Logistics och Arctic Rail. Bilden visar ett av Fenniarails lokomotiv. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Fenniarail
I dag finns tre privata godstågsoperatörer i Finland: Fenniarail, Nurminen Logistics och Arctic Rail. Bilden visar ett av Fenniarails lokomotiv. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Fenniarail

Finland står inför en stor förändring på järnvägsmarknaden. Inom de kommande åren måste landet ersätta hundratals ryska och baltiska godsvagnar som i dag används i den inhemska trafiken men inte uppfyller EU:s säkerhetskrav.  Samtidigt vill en tysk tillverkare etablera sig i Finland och på sikt utmana statliga VR:s dominans.

När EU införde sanktioner mot Ryssland 2022 stannade i princip allt godstrafikflöde över östgränsen. Då blev hundratals godsvagnar kvar i Finland, främst byggda enligt rysk GOST-standard. Sedan dess har de använts av skogsindustrin för att frakta virke och kemikalier inom landet – trots att de inte lever upp till EU-reglerna.

Den nuvarande undantagsregeln tillåter fortsatt användning fram till slutet av 2026, men riksdagen väntas snart besluta om en tvåårig förlängning.

– I Finland behövs minst 800 nya godsvagnar för att ersätta det gamla beståndet, säger Jari Lappalainen, vd för VIS Suomen Kiskokalustetehdas, dotterbolag till den tyska tillverkaren VIS Verkehrs Industrie Systemen, i en intervju med Yle.

Han betonar att nya vagnar kan byggas för skogs-, metall- och kemiindustrin, men även för transport av militär utrustning.

Ny aktör vill bryta VR:s monopol

Hittills har VR Group dominerat marknaden för godsvagnar med över 2 800 enheter, varav många tillverkade före 1990-talet. Dessa har inte funnits tillgängliga för privata aktörer att köpa, vilket gjort att mindre järnvägsbolag varit hänvisade till att hyra in GOST-vagnar från Baltikum.

VIS vill ändra på det. Företaget planerar att bygga upp till 100 nya godsvagnar om året i Finland och samtidigt etablera en leasingmodell som är standard i övriga Europa. På så sätt skulle även mindre operatörer kunna växa utan att behöva investera stora summor i eget kalas.

– Om kalustoleasing blir möjligt i Finland, sänks tröskeln för nya aktörer att etablera sig, säger Jani Niemelä, vd för Arctic Rail, till Yle.

Fenniarails vd Lauri Helke håller med:
– Suomi ei tähän asti ole kiinnostanut leasingyhtiöitä väärän raideleveyden vuoksi. Jos leasing blir verklighet även här, ökar konkurrensen betydligt.

Nya möjligheter för export och Rail Baltica

Ett tekniskt problem för utländska leasingbolag har länge varit att Finland använder en bredare spårvidd – 1 524 millimeter jämfört med den europeiska standarden på 1 435 millimeter. VIS har dock utvecklat ett system där hjuluppsättningen kan justeras automatiskt när vagnarna passerar en särskild anläggning.

Det öppnar för att samma vagnar kan användas både på finska banor och längre ned i Europa, exempelvis via Haaparanda eller den framtida Rail Baltica-linjen mellan Tallinn och Warszawa.

– Våra vagnar kan trafikera både Finland och kontinenten. I praktiken skulle de kunna rulla direkt från finska skogsområden till industrikunder i Centraleuropa, säger Lappalainen.

För att det ska bli verklighet krävs dock nya logistiklösningar, bland annat reguljära järnvägsfärjor mellan Finland och Estland. En sådan förbindelse skulle kunna bli aktuell om Rail Baltica lockar större flöden av gods.

Privata järnvägsbolag ser öppningar

I dag finns tre privata godstågsoperatörer i Finland: Fenniarail, Nurminen Logistics och Arctic Rail. Den sistnämnda startade så sent som i oktober och kör nu virkestransporter mellan Alavus och UPM:s pappersbruk i Kuusankoski.

– Vi startar med att köra kundens befintliga vagnar, men på sikt behövs nytt kalas. Industrin vill flytta mer transporter från lastbil till järnväg för att sänka både kostnader och utsläpp, säger Niemelä.

Fenniarail expanderar samtidigt sin flotta och kommer vid årsskiftet att ha nio lok, inklusive tre eldrivna. Bolaget kör bland annat ett veckotåg med sågade trävaror från Kemijärvi till Kotka hamn.

För VR Fleetcare, VR:s verkstadsbolag, är utvecklingen också en chans. Företaget har fått order på nya vagnar för Natos tunga försvarsmateriel i Norge och Sverige – en parallell utveckling till industrins behov.

En växande marknad i förändring

Behovet av nya godsvagnar i Finland sammanfaller med ett skifte i branschen. Hittills har leasing varit norm i Centraleuropa, medan Finland stått utanför. Med EU-krav, ökad industriproduktion och större fokus på fossilfria transporter kan marknaden nu öppnas för fler aktörer.

– Vi vill bidra till att skapa en modern och konkurrensutsatt järnvägssektor i Finland. Det finns plats för fler än en aktör, säger Lappalainen.

Det återstår dock att se hur snabbt de nya planerna blir verklighet. Mycket hänger på riksdagens beslut om övergångsreglerna och hur branschen klarar att finansiera investeringarna i nytt kalas.

Källa: Yle